fbpx

In Body

5 tips voor soepele schouders en nek

Een stijve nek en schouders, is dat voor jou ook zo herkenbaar? Tegenwoordig zitten de meeste mensen lang stil achter de computer, ontspannen we niet genoeg waardoor de druk in ons lichaam oploopt en bewegen we misschien ook wel te weinig. Natuurlijk zijn er genoeg oefeningen om de pijn te verlichten, maar hoe fijn is het als we de spanning op dagelijkse basis niet te ver laten oplopen. Hieronder lees je 5 tips, waaronder yoga oefeningen, om van die stijve nek en schouders af te komen!

1. Let op je houding

Wat je ook doet, dit is de meest voor de hand liggende tip maar tegelijkertijd het belangrijkste aspect in het opbouwen van spanning in de nek en schouders. Het maakt niet uit of je een kantoorbaan hebt, in een winkel staat of in de horeca werkt: je houding is het aller allerbelangrijkst. Zorg dat je goed je schouders naar achter hebt en voorkom opgetrokken schouders, je nek blijft recht boven je romp.

2. Ga opzoek naar ontspanning

Een stijve nek en schouders worden vaak veroorzaakt doordat de druk te hoog oploopt in het lichaam en de spanning op bepaalde punten in je lichaam vast blijft zitten. Schouders, nek en rug zijn de lichaamsdelen waar de spanning al snel oploopt. Om te zorgen dat de druk niet te hoog oploopt is het nodig om te ontspannen. Écht ontspannen! Ontspanning is voor iedereen anders, de één wordt ontspannen van een saunabezoek terwijl de ander helemaal kan ontladen door met blote voeten in het park rond te lopen. Het is goed om in elk geval dagelijks rust en ontspanning op te zoeken zodat je alles in balans houdt. Pak een warme douche en ga met een kopje groene thee en een fijn tijdschrift onder het genot van een maskertje in een ruimte zitten waar je ongestoord kunt genieten.

3. Ben lief voor jezelf

Als kers op de taart is het met regelmaat nodig om iets extra’s voor jezelf te doen. Boek een tuina massage, ga eens floaten of bezoek de sauna en geniet met volle teugen. Een massage is een goede manier om de spieren in schouders en nek los te krijgen. De masseur probeert de knopen en blokkades in je lichaam los te maken en op te heffen zodat je weer een vrij gevoel ervaart. Bij floaten wordt Epsomzout gebruikt en laat magnesium nu net een fantastisch middel zijn om je spieren te laten ontspannen. Plan eens in de zoveel tijd het extra cadeau een paar weken van te voren in zodat je ook echt de tijd maakt!

4. Blijf in beweging

Genoeg bewegen is belangrijk voor alles, zo ook voor je schouders en nek. Wanneer je genoeg beweegt flowt het bloed lekker door je lijf en voorkom je dat je lichaam vastroest. Wandelen en fietsen zorgen voor een mooie doorstroming van je bloed en zorgen dat afvalstoffen worden afgevoerd. Er ontstaat direct een moment om je hoofd leeg te maken en vrij van geestelijke stress te komen, waardoor je spieren automatisch meer ontspannen.

5. Yoga oefeningen voor soepele schouders en nek


Plan met regelmaat een yoga practice in waarbij de focus ligt op je schouders en nek. Zorg dat je van te voren goed opwarmt zodat het bloed rustig aan gaat stromen. De Marjariasana-Bitilasana (cat-cow oftewel kat-koe) is een mooie oefening om mee te starten. Je begint nu op een dynamische manier je schouders en nek voor te bereiden en op te warmen. Een goede cat-cow houding voer je als volgt uit:

  • Kom op handen en knieën, zorg dat beiden ongeveer op schouderbreedte van elkaar af rusten op de yoga mat.
  • Focus op je ademhaling en kom in een rustig ritme waarbij je vier tellen inademt door je neus en vier tellen uitademt door je neus.
  • Wanneer je je rustig voelt worden trek je je rug hol op een inademing en maak je je rug bol op een uitademing.
  • Voorkom dat je schouders inzakken en probeer de bewegingen vloeiend in elkaar te laten overlopen.

Nu je bent opgewarmd en de druk of stress langzaam uit je hoofd en lichaam wegvloeit ga je door met een prettige stretchoefening.

  • Ga rustig in kleermakerszit op je mat zitten en breng de focus terug naar de ademhaling.
  • Steek je rechterhand uit en zet hem rechts naast je neer, buig je hoofd heel rustig en zorgzaam naar links en houd dit twintig tellen vast.
  • Doe nu hetzelfde voor links en herhaal nog eens.
  • Kom terug naar de kleermakerszit en strek je rechterhand omhoog, adem uit en laat je hand zakken. Leg je rechterhand over je linkeroor heen en buig je hoofd heel voorzichtig naar rechts, in de richting van je rechterschouder. Houd dit ongeveer voor 30-40 seconden vast en herhaal aan de andere kant.

De Ardha Matsyendrasana (zittende twist) is een fijne opvolger, de instructies vind je in het artikel ontgiften met yoga. Anahatasana (melting heart pose oftewel het smeltende hart) is een prettige maar intensieve houding om je schouders en nek strekken en tegelijkertijd je hart- en borstgebied te openen. Het is een vrij pittige houding dus voer hem altijd uit met controle en bouw de intensiteit op naar gevoel. 

  • Je komt op handen en knieën op schouderbreedte en je loopt met je handen mindful naar voren, houd de billen boven je knieën!
  • Breng het voorhoofd richting de yogamat en voel aan of de druk voor jou voldoende is of dat je nog iets wilt aanpassen in je houding.
  • Leg een yogablok of deken onder je borstbeen neer als de druk te heftig is, dit verlicht enorm.
  • Breng de focus terug naar de ademhaling en houd deze pose zo’n drie tot vijf minuten aan.
  • Op de laatste uitademing laat je je billen zakken richting de hielen en ontspan je in de Child’s Pose (kindhouding). Leg je armen langs het lichaam zodat je echt alles ontspant en bedenk waarvoor je dankbaar bent deze dag. 

Wanneer je regelmatig oefeningen doet voor je nek en schouders en op je houding let zul je merken dat de stijfheid minder wordt. Merk je dat de druk toch te hoog oploopt analyseer dan of je genoeg ontspanning op een dag pakt en bekijk wanneer je je extra cadeau kan inplannen.

Share Tweet Pin It +1
Lisanne

Lisanne

Lisanne is eigenaresse van Superyoga.nl, de webshop waar je alles vindt om je yoga- en meditatiesessies te verrijken. Superyoga is geboren uit haar passie voor een gezond leven en met een auto-immuunziekte als uitdaging is haar missie om alle kennis omtrent gezondheid met zoveel mogelijk mensen te delen. Benieuwd naar meer? Bekijk dan haar website of volg haar op Instagram.

Previous PostDe vijfde stap van het achtvoudige pad: “Pratyahara”
Next PostDe zesde stap van het achtvoudige pad: “Dharana”

No Comments

Leave a Reply