fbpx

In Body

Baby yogi on the way: Het tweede trimester (incl. geslacht!)

Zoals je misschien wel weet lees je bij Namayay alles over een yoga lifestyle. Zo krijg je alle ins en outs over het verbinden van lichaam en geest, leven in het nu en het volgen van je hart zodat jij lekker in je vel zit. Hierdoor wordt jouw wereld een speelterrein! Daarnaast lijkt het mij heel leuk om jullie ook een kijkje in mijn leven te geven! Zeker nu ik voor het eerst zwanger ben!

Want, boy! Wat was het leuk om het nieuws met jullie te delen! Hierna is het even stil geweest rondom mijn zwangerschap. Yep, een mensje maken kost me aardig wat energie. Zo is slapen mijn nieuwe hobby geworden! Desalniettemin blik ik graag even terug! Benieuwd naar het eerste trimester? Lees dan hier verder.

Het tweede trimester

Vol goede moed ging ik het tweede trimester in. Want tja, de struggles van het eerste trimester zouden bijna verleden tijd zijn. Heerlijk! Ik liep al een tijdje als een vaatdoek rond en die misselijkheid was ook wel weer mooi geweest dacht ik zo. Het duurde bij mij nog een paar weekjes voordat dit echt voorgoed achter de rug was. Hang-in-there, als jij ook zit te wachten op dit moment! Hierna smaakt het meeste eten weer verrukkelijk :D!

Vanaf week 16 voelde ik dan eindelijk beetje-bij-beetje mijn energie en eetlust terug komen. Yeah! Mijn favoriete cravings, melk en kaas, stonden nog wel hoog op mijn lijstje. Ui, knoflook en andere kruiden daarentegen liet ik nog steeds even links liggen.

Jongen of een meisje?

Ook was het tijd voor de 20-weken echo! Dé echo waarbij gekeken wordt of het kindje medisch okee is én wat het geslacht is (als je dit wilt weten natuurlijk). We waren allebei veel te nieuwsgierig, dus dit wilde we maar al te graag weten! We waren dan ook tot over onze oren verliefd toen we hoorde dat het een meisje wordt! Een jongetje hadden we natuurlijk ook super leuk gevonden, het is zo leuk om te weten wat in je buik groeit!

Daarnaast waren we druk in de weer met het bedenken van een naam en natuurlijk af en toe even shoppen voor babykleertjes.

Mijn 2 grootste struggles

Slecht slapen

Lekker slapen is luxe! Daar ben ik al snel achter gekomen. En de baby is er nog niet eens haha! Regelmatig werd ik wakker voor mijn nachtelijke bezoekje(s) aan het toilet of er schoot plotseling een vraag te binnen welke ik gelijk even wilde Google-en.

Uit mijn enthousiasme kon ik daarom ook best even wakker liggen en me prima vermaken met het lezen van zwangerschapsverhalen.

Bekken klachten

Aan het eind van het tweede trimester kreeg ik helaas last van bekkenklachten. Hoewel ik het heerlijk vond om actief bezig te zijn, merkte ik dat mijn bekken na een yogalesje nog losser zaten.

Geen pretje! Hier lag ik soms ook ‘s nachts van wakker. Ai! Na een bezoekje aan de fysiotherapeut bleek dat het te maken had met hypermobiliteit i.c.m. hormonen waar je bekken iets weker van worden ter voorbereiding op de bevalling.

Tip: Heb je ergens last van? Wacht niet te lang en maak een afspraak bij de fysio. Zo kun je gelijk je klachten aanpakken.

“Ben ik aan het zeuren?”

Heb jij ook wel eens die verhalen gehoord dat zwangeren vrouwen egoïstisch zijn, te veel “zeuren” of alleen maar over babies kunnen praten? Don’t get me wrong…ik snap het volledig! Zelf merkte ik ook veranderingen bij vrouwen wanneer ze zwanger waren.

Echter, nu ik het van de andere kant mee maak snap ik het pas echt hoe de vork in de steel zit.

Door gebrek aan energie, zwangerschapskwaaltjes en de aankomende verantwoordelijkheid verander je best wel kan ik je vertellen. Sorry guys!

En no worries! Ik verheug me heel erg op zomerse terras avondjes met een lekker wijntje en lachen, gieren, brullen om alle dating verhalen!

Mijn 3 grootste life savers

Middag dutjes

Ode aan de middag dutjes! Ze zijn niet alleen goed voor mensen op leeftijd, maar ook heerlijk om even bij te slapen als je zwanger bent! Het is even wennen in het begin, want tja “Je bent jong en je wil wat”. Maar toen ik er eenmaal aan had toegegeven om ‘s middags onder de wol te kruipen, merkte ik dat een dutje van 30 minuutjes wonderen doet! Zo ontspande mijn lichaam weer helemaal, werd mijn hoofd geleegd en had ik weer energie voor de middag en avond. Ofja… om te koken en film te kijken haha!

Ik moet toegeven dat ik normaal niet de beste ben in selfcare. De zwangerschap is dan ook een goede training om beter naar mijn lichaam te luisteren. Hoe goed zorg jij voor jezelf? Michele van Thrive coaching schreef recent een blog hierover inclusief 10 liefdevolle selfcare tips. Super aanrader!

Loslaten

Tijdens het tweede trimester voelde alles wat serieuzer worden. Hoewel ik het me nog niet 100% kon voorstellen dat er straks een klein hummeltje rond loopt, voelde ik me wel veranderen richting het moederschap.

Zo ging ik meer nadenken over wat ik belangrijk vind en werd ik bewuster van mijn eigen gedrag. Ik kon me soms bijvoorbeeld enorm druk maken over het huishouden. Steeds vaker kwam ik erachter dat dit echt niet belangrijke dingen zijn om een discussie over te voeren. Daarnaast verandert mijn lichaam natuurlijk (en is het de vraag hoe het er straks uit ziet haha!). Een bepaald streefbeeld of fitheid laat ik dan ook graag los en waardeer nog meer wat mijn lichaam allemaal voor me en de baby doet.

Neem jezelf vooral niet te serieus

Last, but nog least! Dit is er eentje om in je oren te knopen, ook voor de mannen! Door alle veranderingen die je meemaakt ben je soms namelijk helemaal niet jezelf! Zo kan het zijn dat je soms nogal doorschiet en misschien zelfs wel een beetje overdrijft. Althans, dit is duidelijk voor de buitenwereld.

In het moment is het voor jezelf namelijk helemaal niet duidelijk… De emoties en bijbehorende gedachtes die je ervaart zijn super echt! Echter, na 5 min of soms de volgende dag, snap je helemaal niet meer waar de drama vandaan kwam. Note: Dit kan ook te maken hebben met zwangerschaps dementie!

Jezelf niet te serieus nemen is ook al een goed voornemen wanneer je niet zwanger bent, maar dat geldt nu helemaal! Je zult zien dat je er later hard om kan lachen!

Op naar het 3e trimester!

Heb je nog vragen over het tweede trimester? Let me know! Als preggo newby vond ik het lastig om goede informatie te vinden. Ik help je graag verder als je iets wilt weten over wat dan ook. Ook leuk om alleen al ervaringen uit te wisselen! Post een comment hier beneden, stuur me een mailtje via contact of een direct message op Insta. Via Instagram blijf je ook op de hoogte van alle zwangerschapsontwikkelingen en andere leuke Yoga Lifestyle berichten.

Stay tuned!

Share Tweet Pin It +1
Previous PostDe invloed van de sneeuwmaan op forward and backbend
Next PostDe eerste stap van het achtvoudige pad: "Onthoudingen"

No Comments

Leave a Reply