fbpx

In Body

Detox met de volle maan van augustus

Donderdag 15 augustus is het precies om 14:31u weer volle maan. De volle maan van augustus is staat in het teken van schoonmaken en detoxen. Je mag loslaten wat je niet meer nodig hebt. Na augustus wordt het weer wat kouder en gaan we de yang summer energy weer inruilen voor de inward yin energie. In deze blog ontvang je meditatie tips en yin yoga oefeningen die je helpen bij het schoonmaken van binnenuit.

Mediteren

Tijdens volle maan vieren we successen en reflecteren we wat we de afgelopen periode hebben bereikt. Dit is ook het moment dat je weer even stil mag gaan staan bij wat je voelt. Waar wil je heen en welke stappen mag je daar nog voor zetten. Tijdens het mediteren hoef je daar niet over na te denken.

  1. Kom rustig zitten met een rechte rug en ervaar hoe je lijf voelt.
    Hoe stroomt je adem? Je blijft je ademhaling volgen zoals die is zonder deze te forceren blijf je je adem observeren. Je adem is zelf in staat om weer te reguleren naar ontspanning.
  2. Alles wat voorbij komt mag er zijn. Je kunt zelf kiezen hoe lang je mediteert. Welke tijd heb jij nodig om je adem natuurlijk te laten stromen. Iedere inademing zorgt voor ruimte van binnen uit en op iedere uitademing neem je de spanning weer mee naar buiten.
  3. Aan het einde van je meditatie mag je vrij journalen. Schrijf alles op wat er in je op komt. Maar je mag er niet te lang over nadenken. Gewoon op gevoel wat er nu is schrijf je op.

Detoxende yin yoga houdingen

Een aantal poses die je kunt toepassen tijdens de volle maan heb ik hieronder voor je beschreven. Het zorgt ervoor dat je energie weer kan doorstromen. Er ontstaat weer ruimte in je onderrug en het heupgebied. De plaats waar de meeste emoties en spanningen vast blijven zitten.

Sphinx pose

De sfinx pose is een houding die invloed heeft op het waterelement. De nier- en de blaasmeridianen. Ook wel het energiepijl in jou. Hoeveel mensen drinken er van jouw energie en hoeveel energie blijft er over voor jouw doorstroming van flow. Ook beïnvloedt het je natuurlijke ritme. Dus voel je onrust en ga je weer te snel? Neem dan even wat meer tijd voor jezelf. Me-time is belangrijk om weer op te laden.

De sfinx houding heeft verder invloed op de fascia en het bindweefsel in de onderrug. Een houding die je kan helpen als je onderrugklachten ervaart. Zeker een fijne houding voor mensen die een zittend beroep hebben. Het versterkt ook de kleine onderrugspieren die we vaak vergeten te gebruiken.

Een spirituele maar ook vooral praktische oefening die je al snel van je onderrugklachten af kan helpen.

De houding mag je 3 tot 5 minuten aanhouden en daarna kun je rustig even een paar minuten ontspannen op je buik komen liggen om na te voelen.

Squat

De squat is een oefening die veel ruimte geeft aan het bekkengebied, de onderrug en de heupen. In de houding kun je je adem laten stromen richting je stuitje. De basis in jou. Vandaar mag je het door laten stromen langs je liezen, langs je benen naar je voeten. Een fijne houding om beter in de kunnen aarden. Verder is deze houding ook fijn tijdens de menstruatie periode als je last hebt van krampen, pijn aan je onderrug en wanneer je last hebt van PMS klachten. Het helpt je om weer dichter bij jezelf te gaan staan waardoor de energie weer beter kan stromen.

Twisting deer

Deze houding stimuleert de galblaas en de lever meridianen. De galblaas meridianen lopen langs de zijkanten van het lijf en de levermeridianen via de voorzijde en de binnenzijde van de benen. Een detoxende houding voor de lever in de twist en heeft een diepe werking op de galblaas meridianen die langs de zijkant van het lichaam loopt langs de heupen. Deze houding mag je aan beide kanten doen. Tussen de houdingen door kun je voor een moment in Savasana komen liggen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de maanfasen? Bestel dan het Moonphase Yin Yoga E-book of kom binnenkort naar een van onze new moon day-retreats!

Share Tweet Pin It +1
Avatar

Joyce Mol

Mijn naam is Joyce Mol en vanuit mijn bedrijf Mind Events Factory werk ik als Yin Yoga Teacher en geef Yin Yoga lessen, workshops en trainingen. Hierbij maak ik gebruik van de maanenergie en de natuurlijke elementen volgens de Chinese Geneeskunde. Meer weten? Ga naar www.mindeventsfactory.com

Previous PostDe zesde stap van het achtvoudige pad: “Dharana”
Next PostDe zevende stap van het achtvoudige pad: “Dhyana”

No Comments

Leave a Reply