fbpx

In Body

Yoga in je ochtendroutine, zo lukt het wel!

Iedereen heeft een ochtendroutine: van douchen, ontbijten, met de hond wandelen, de kids aankleden tot het drinken van twee glazen water. Het fijne is dat je zelf jouw ochtendroutine, met behoud van de verplichtingen die nu eenmaal nodig zijn, kan bepalen en dat het als je dat ‘goed’ doet je de hele dag daar profijt van hebt! In deze blog lees hoe Yoga een onderdeel wordt van jouw ochtendroutine!

Een ochtendroutine die bij je past

Wanneer het meerwaarde voor je lichaam en/ of geest heeft en het een routine is die jou past kunnen we het woordje goed eraan verbinden. Meerwaarde kan bestaan uit de twee glazen water, een gezond ontbijt, yoga en meditatie. De ochtendroutine moet echter prettig aanvoelen en in jouw leven passen. Als het lastig is om ’s ochtends een half uur te gaan joggen door het park dan is het goed om een manier te bedenken waarbij je voor zowel je lichaam zorgt als aan je balans denkt. Wellicht past een tien minuten yoga practice beter bij je omdat je nog van een knieblessure aan het herstellen bent of omdat je gewoonweg niet meer tijd wilt of kan vrijmaken.

Stap 1: Een rustige start

Door je ochtend in alle rust te beginnen, ervaar je gedurende de dag minder stress en kun je alle dagelijkse uitdagingen beter handelen. Probeer aandacht te besteden aan je ademhaling, voldoende water of kruidenthee te drinken en een uitgebalanceerd ontbijtje te maken eventueel aangevuld met de nodige suppletie. Laat je smartphone op vliegtuigmodus staan en pas als je klaar bent met je ochtendroutine aan te zetten. Dit zorgt ervoor dat je de prikkels uitstelt zodat je écht tijd aan jezelf en je gezin kunt besteden.

Stap 2: Milde beweging

Wanneer je hebt geslapen is het goed om te bewegen zodat de energie weer door je lichaam gaat stromen. Tien minuten is voldoende en daar komt yoga om de hoek kijken. Een korte yoga practice is voldoende om te bewegen, aandacht te besteden aan je ademhaling en een intentie voor de dag te zetten. Je rekt de stijfheid van een nacht slapen eruit, laat je bloed en energie vrijelijk door je lichaam stromen en geeft met het zetten van een intentie richting aan je dag. Hoe verwerk je yoga in je dagelijkse ochtendroutine en welke yoga houdingen kun je aannemen om vrolijk aan je dag te beginnen?

Zo bereid je je voor

Het maakt niet uit hoe lang je practice duurt, bereid je voor! Leg je yoga mat de dag van te voren al klaar en leg een comfortabel setje kleding neer zodat je geen smoesjes meer kunt verzinnen om aan de slag te gaan! Als je een practice volgt via je laptop, tablet of smartphone is het handig om de laptop of tablet ook alvast neer te zetten.

Een kleine yoga practise is genoeg!

Het is voor de meeste mensen het handigst om dagelijks met een korte practice, van ongeveer tien minuten, te beginnen. Op het moment dat je dagen gaat overslaan is de kans wat groter dat je meer dagen gaat overslaan en op een gegeven moment het bijltje erbij neergooit. Bovendien is een investering van tien minuutjes niet zo groot. Je hoeft niet per se een uur eerder op te staan of je ochtenden drastisch om te gooien. Op het moment dat je merkt hoe groot de positieve effecten zijn van de kleine investering blijf je gemotiveerd om yoga in je ochtendroutine te houden.

Perfecte Morning Flow

Afhankelijk van waar je de focus op wilt leggen kies je yoga houdingen uit. Wanneer je een online practice volgt via een platform of YouTube kanaal kun je het beste filteren op het starten van je dag, rustige oefeningen of de Zonnegroet. Het is de bedoeling dat de houdingen een goede doorstroming van het bloed stimuleren en je chakra’s op een positieve manier worden geopend. De Zonnegroet bestaat in feite uit vijf houdingen:

1. Tadasana (berg) – Stabiliteit

Bij deze houding ga je rechtop staan met je handpalmen tegen elkaar voor je borst. Je voeten staan netjes op heupbreedte. Nu doe je je armen naar beneden en in een zwaaiende beweging omhoog. Boven je hoofd breng je je handpalmen weer tegen elkaar en strek je je armen omhoog. Probeer je rug te verlengen en je borst te openen. Ga bewust met je gedachten naar hoe je voeten op de mat staan en verdeel het gewicht evenredig. Adem rustig in en uit, doe dit met de focus op je ademhaling.

2. Uttanasana (Staande tang) – Soepelheid

Tijdens de Uttanasana buig je vanuit je heupen voorover wanneer je uitademt , je benen houd je zover als mogelijk gestrekt. Je maakt je rug weer lang en je handen hangen relaxed naast je knieën. Laat je hoofd hangen en zorg dat alle spanning van je nek af is.

3. Phalakasana (Plank) – Kracht

De welbekende plankhouding: zonder je heupen naar beneden te laten zakken kom je in deze houding, je lichaam is één rechte lijn. Zak niet in maar duw je handpalmen goed in de mat en druk jezelf als het ware weg. Houd al je spieren aangespannen, dit is een actieve houding. 

4. Bhujangasana (Cobra) – Opent de borst

Om in de cobrahouding te komen ga je met je buik op je mat liggen en breng je je handen naar voren zodat je ze plat op de grond op schouderhoogte kan leggen. Maak je bovenlichaam lang en zorg dat je je nek in het verlengde houd van je rug om blessures te voorkomen. Duw jezelf omhoog terwijl je bekken op de grond blijft. Adem rustig door!

5. Adho Mukha Svanasana (Neerwaartse Hond) – Soepelheid

De neerwaartse hond is een houding waarbij je in een omgekeerde letter V staat. Je gaat op je mat staan met je voeten op heupbreedte en je zet je handen op de grond, een stuk verder dan je voeten. Je houdt je rug recht en duwt je billen omhoog. Je hoofd bevindt zich tussen je armen en verlengt je ruggengraat. Je hoeft je hielen niet op de grond te zetten, dit mag wel als het prettig aanvoelt. Ook hier geldt weer dat het belangrijk is om rustig door te ademen.

Wanneer je de bovenstaande vijf houdingen aan elkaar verbindt met een paar extra handelingen heb je de Zonnegroet te pakken!

Yoga in je ochtendroutine verwerken zorgt ervoor dat je in balans blijft en je dag goed start. Dat kan niemand meer van je afnemen. Met een intentie voor de dag geef je vervolgens sturing aan je dag. Je leeft minder op de agenda van een ander en blijft trouw aan jezelf. Een kleine investering kan op deze manier zorgen voor grootse veranderingen!

Share Tweet Pin It +1
Lisanne

Lisanne

Lisanne is eigenaresse van Superyoga.nl, de webshop waar je alles vindt om je yoga- en meditatiesessies te verrijken. Superyoga is geboren uit haar passie voor een gezond leven en met een auto-immuunziekte als uitdaging is haar missie om alle kennis omtrent gezondheid met zoveel mogelijk mensen te delen. Benieuwd naar meer? Bekijk dan haar website of volg haar op Instagram.

Previous PostHet belang van ruimte creëren en 5 manieren om dit toe te passen
Next PostZo houd je je hoofd koel tijdens Corona

No Comments

Leave a Reply