fbpx

In Body

Ontgiften met yoga

Drukke dagen, voeding, het leven in een stad: we nemen alles op met ons lichaam. Hoe gezond je ook leeft, ieder lichaam bevat naast de goede stoffen slechte stoffen. Slechte stoffen hoeven niet alleen uit voeding of medicijnen te komen, je ademt ze ook in en je creëert al snel een disbalans door bijvoorbeeld overmatige stress en een niet optimaal werkende spijsvertering.

Het lichaam ruimt zichzelf voor een groot gedeelte zelf op en gelukkig maar! Je lever speelt hierin de grootste rol, wees dus zuinig op deze geweldige detoxmachine.

Afvalstoffen via onze ademhaling

Het lichaam scheidt afvalstoffen onder andere uit door onze ademhaling en door te transpireren. Ademhalen doen we de hele dag door en daarom is het zo belangrijk om je ademhaling juist toe te passen. Wanneer je weet hoe je moet ademhalen raak je immers al een groot gedeelte van de slechte stoffen kwijt.

Als je merkt dat je extra behoefte hebt om te ontgiften of spanning kwijt te raken dan is het raadzaam om een periode de focus te leggen op ademhalingsoefeningen. Vergeet niet om voldoende water te drinken na een ademhalingsoefening.

Detoxen via voeding

Het is ieder moment de tijd om te ontgiften, de lever is continu aan het werk en je ademhaling gaat elk moment door. Als je extra aandacht wilt besteden aan ontgiften, oftewel detoxen, dan is het volgens de ayurvedische leer het beste om dit te doen na de winter en na de zomer. Zorg dat je in de zomermaanden niet te zwaar eet en koop met het boodschappen doen voldoende ontgiftende groenten en fruit, je kunt denken aan groene bladgroenten en bleekselderij.

Maak regelmatig thee met gember, kurkuma en verse citroen. Veel (gefilterd) water drinken is van groot belang om te zorgen dat alle afvalstoffen worden afgevoerd.

3 oefeningen om te ontgiften met yoga:

Niet alleen met voeding kunnen we het lichaam van binnenuit ontgiften, yoga is een hele mooie en complete vorm om van afvalstoffen af te komen. Bij yoga staat ademhaling centraal en door het juist toepassen van houdingen kunnen we het lichaam ontdoen van stoffen die we niet meer willen hebben.

Draaibewegingen, ook wel torsibewegingen genoemd, en vooroverbuigingen zijn favoriet als het op detoxen aankomt. Het fijne is dat je tegelijkertijd werkt aan het geestelijke aspect, waardoor je compleet aan het loslaten bent. Wanneer je loslaat creëer je ruimte voor nieuwe energie!

Half spinal twist (Ardha Matsyendrasana)

Foto van yogaonline.nl

Iedere yoga houding met een draaibeweging is een goede manier om te ontgiften, de zittende twist heeft een sterke voorkeur omdat de Zonnevlecht, de derde chakra, wordt gestimuleerd. De maag, galblaas, pancreas, lever en milt worden aangesproken.

Hoe voer je de zittende twist goed uit?

  • Ga op je mat zitten en steek je benen voor je uit, je handen zet je op de grond naast je neer.
  • Buig vervolgens je rechterbeen en breng de hiel naar je linkerheup toe. Laat het been wel op de grond liggen.
  • Zorg dat je je rug goed recht houdt en breng je schouders omlaag.
  • Kruis nu je linkerbeen over je rechterbeen. Zet je voet naast je rechterknie neer. 
  • Draai voorzichtig op een uitademing en in alle rust je bovenlichaam naar links en plaats je rechterarm aan de linkerkant van je linkerknie, gebogen of gestrekt, jouw keuze. Je linkerarm blijft staan.
  • Je draait met je hoofd naar links, je schouders blijven laag. 
  • Op iedere uitademing kun je iets verder draaien, mits het goed aanvoelt natuurlijk.
  • Blijf voor 1 – 3 minuten in deze houding zitten en kom op een inademing weer mindful terug naar het midden. 
  • Nu is je andere kant aan de beurt!

Als de houding niet voor jou werkt dan kun je het rechterbeen ook gestrekt laten liggen om vervolgens je linkerbeen erover heen te zetten.

Kindhouding (Balasana)

Foto van yogaonline.nl

Behalve een draaibeweging kan een vooroverbuiging zoals de kindhouding, ook wel child pose genoemd, bijdragen aan ontgiften. Een buiging als deze stimuleert de spijsvertering.

Hoe voer je de Kindhouding goed uit?

  • Ga met je knieën zo wijd als je yogamat op je knieën op je mat zitten en laat je grote tenen elkaar raken. Buig voorover.  
  • Laat je hoofd de grond raken en leg je armen langs je lichaam op de mat, de handpalmen naar boven wijzend. 
  • Duw je stuitje naar achteren, wellicht raken je billen je hielen, zodat je goed kan uitstrekken. 
  • Ontspan je schouders! Adem goed door je buik en houd de houding 3 minuten aan als het prettig aanvoelt.

Als je liever de handen voor je uit strekt in plaats van naast je lichaam, dan mag dat ook. Wat voor jou fijn is!

De Ploeg (Halasana)

Foto van yogaonline.nl

Deze omgekeerde houding stimuleert niet alleen de spijsvertering, ook je darmen en schildklier krijgen verdiende aandacht. Je stofwisseling wordt geactiveerd en het immuunsysteem krijgt een boost. Het is echter een uitdagende houding, dus voer hem met zorg uit en gebruik naar hartenlust ondersteunende tools zoals een yoga deken en een blok. 

Hoe voer je de Ploeg goed uit?

  • Ga op je rug liggen met je armen langs je lichaam en je voeten bij elkaar en ontspan.
  • Draai je handpalmen naar de vloer en druk met behulp van je buikspieren je gestrekte benen zo recht mogelijk omhoog. 
  • Plaats je handen onder je lichaam zo ver mogelijk naar de bovenkant van je rug en duw nu ook je onderrug een stuk de lucht in zodat je op je schouders komt te staan (schouderstand).
  • Beweeg je gestrekte benen vervolgens verder over je hoofd en probeer met je tenen de vloer te raken. Dat lukt in het begin misschien niet en gebruik daarom zolang een yogablok waar je op kan landen. 
  • Je kin druk je op je borst en probeer rustig te blijven ademen. Houd deze stand een paar tellen en als je meer geoefend bent een minuut vast. 
  • Trek je knieën een stukje in en rol nu voorzichtig weer naar en loodrechte beenstand en vervolgens terug naar je yogamat. 

Het is belangrijker om je rug recht te houden dan om de grond aan te raken met je tenen. Verleg de focus dus naar de rug en niet naar de voeten. 

De voordelen van ontgiften

Voeding, ademhaling en yoga zorgen ervoor dat je je lichaam schoon houdt en dat je energiek en fit bent. Het houdt niet alleen het lichaam schoon maar ook de geest, je creëert ruimte voor jezelf.

Probeer op dagelijkse basis extra elementen aan je selfcare momenten toe te voegen die het ontgiften stimuleren, masseer je voeten eens, droogborstel je hele lichaam of maak een vers masker voor je gezicht en geniet van het intrekken onder het genot van een kopje buchu thee. 

Share Tweet Pin It +1
Lisanne

Lisanne

Lisanne is eigenaresse van Superyoga.nl, de webshop waar je alles vindt om je yoga- en meditatiesessies te verrijken. Superyoga is geboren uit haar passie voor een gezond leven en met een auto-immuunziekte als uitdaging is haar missie om alle kennis omtrent gezondheid met zoveel mogelijk mensen te delen. Benieuwd naar meer? Bekijk dan haar website of volg haar op Instagram.

Previous PostKinderyoga: Jong geleerd is oud gedaan
Next PostLoslaten en naar binnen keren met Yin Aerial Yoga

No Comments

Leave a Reply