fbpx

In Body

Welke vorm van yoga past bij jou?

Yoga is er allerlei vormen en maten. Het is daarom ook heel lastig om een voorstelling te maken van wat yoga nou precies is. De dikke van Dale denkt daar anders en beschrijft het als volgt:

yo·ga (de; v(m)Indiase ascetische mystiek, m.n. de daartoe behorende lichamelijke en geestelijke oefeningen.

Klopt als een bus! Daarnaast zou ik eraan willen toevoegen dat yoga lichaam, geest en ziel in balans houdt. Het is dan ook uitermate geschikt voor mensen die te maken hebben met stress en/of een stressvolle omgeving.

Welke vormen van yoga zijn er precies?

Inmiddels zijn er vele vormen bijgekomen! Denk bijvoorbeeld maar aan bieryoga en yoga met geitjes (geen grap!). Hieronder vind je de meest voorkomende yogavormen.

Hatha yoga

Hatha yoga is de meest traditionele yoga vorm en daarmee ook de grondlegger vele andere richtingen. Een les Hatha yoga bestaat uit een opbouw van statische houdingen. Bij het uitvoeren van deze houdingen wordt vaak het ritme van de ademhaling gebruikt. Deze yoga vorm had in eerste instantie het doel om interne organen te stimuleren. Door de tijd heen is deze vorm van yoga zich ook gaan richten op het fysieke aspect, oftewel het creëren van een sterk en fit lichaam.

Astanga yoga

Deze vorm van yoga bestaat uit een vaste serie van opbouwende houdingen. In totaal zijn er 6 series, elk bestaande uit ongeveer 40 houdingen. Bij deze intensieve, dynamische vorm van yoga geld dat hoe meer je zweet, hoe meer je wordt gezuiverd.

Yin yoga

Yin yoga richt zich op het bindweefsel en bindweefselvlies. De eerder besproken yogavormen richten zich meer op de spieren en worden hierdoor ook wel Yang yoga genoemd. Om dit bindweefsel en bindweefselvlies te stimuleren moet je iets langer in de houding blijven dan wanneer je doelt op de spieren. Houdingen tijdens de Yin yoga worden passief en met zo min mogelijk spierspanning uitgevoerd. Als resultaat kan deze vorm van yoga je meer mobiliteit en ruimte in de gewrichten bieden. Super fijn dus als je merkt dat je schouder, nek of rug vast zit bijvoorbeeld. Tip: combineer deze vorm met yang yoga vormen voor de perfecte balans!

Power yoga

Power yoga is perfect wanneer je je op het fysieke aspect van yoga wilt focussen. Hier hoef je dan ook niet bang te zijn dat yoga wat te zweverig kan zijn voor je. Sterker nog, grote kans dat je spierpijn krijgt na een stevige power yoga sessie! Het mooie van deze vorm is dat je werkt aan het opbouwen van een sterker lichaam, denk bijvoorbeeld maar aan het uitvoeren van de plank. En, tegelijkertijd werkt aan flexibiliteit van je spieren, denk bijvoorbeeld aan het oprekken van je hamstrings in de Downward Facing dog.

Iyengar yoga

Iyengar gaat om precisie! Tijdens een les Iyengar yoga zal je dan ook veel tips krijgen om je lichaam optimaal in een houding te zetten. Door deze precisie is de kans op overbelasting of blessures zeer klein, wat heel fijn is voor zowel beginnende als ervaren yogi’s. Ook opmerkend is dat bij deze vorm van yoga veel hulpmiddelen worden gebruikt zoals een set blokken, een riem en bijvoorbeeld een stoel. Doordat er letterlijk alles uit de kast wordt getrokken zul jij alle houdingen ook optimaal ervaren, onafhankelijk van je niveau. Tip: Nergens anders leer je de houdingen zo goed uit te voeren als bij de Iyengar yoga.

Restorative yoga

De naam verklapt het al een beetje. Deze vorm van yoga hersteld je lichaam en geest. Heerlijk! Dagelijks worden we blootgesteld aan vele prikkels en komt daar de nodige stress bij kijken. Hoe lekker is het om dan even je lichaam weer te restaureren. Met behulp van ademhalingsoefeningen kom je weer in contact met je lichaam en is het mogelijk om gevoelsmatig even te resetten. Kortom, tijdens deze les keer je weer even helemaal naar binnen en laat je alles even los.

Vinyasa yoga

Deze vorm van yoga kun je vergelijken met Astanga yoga. Een duidelijk verschil is te merken in de opbouw. Bij Vinyasa yoga wordt ook gebruik gemaakt van een flow op basis van de ademhaling. Per les zul je merken dat er bekende houdingen terugkomen, zoals de zonnegroet. Maar is er ook duidelijk variatie te merken in de vervolghoudingen. Ook bij deze yoga vorm is het niet gek als je gaat zweten. Leuk om te weten: Dit zweten wordt gezien als het verwijderen van je afvalstoffen waardoor je huid een gezonde glas krijgt. Nou, daarmee kun je voor de dag komen toch!

Acro yoga

Opzoek naar meer sensatie? Probeer dan Acro yoga. Samen met een partner voer jij de meest Instagram-waardige houdingen uit. Door het combineren van de spirituele aandacht, speelsheid, ontspanning en samenwerking gaat dit jullie helemaal lukken!

Kundalini yoga

Kundalini yoga lijkt maar weinig op andere yoga vormen. In deze les gaat er meer om het bereiken van een hoger staat van bewustzijn. Dit wil echter niet zeggen dan je fysiek niet wordt uitgedaagd. Een kundalini les bestaat uit fysieke herhaalde bewegingen in combinatie met ademhalingsoefeningen en/of mantra’s. Tijdens deze oefeningen zul je merken dat de energie in je lichaam gaat stromen als nooit te voren. Kortom, je loopt herboren naar buiten.

Bikram yoga

Brikram yoga is intens! De les bestaat uit 26 houdingen die je 2 keer uitvoert. Eitje denk je? Nu komt het…Je voert deze serie uit in een ruimte van rond de 40 graden met hoge luchtvochtigheid. Kortom, zweten, zweten en nog eens zweten! Na een Brikram yoga sessie ben je dan ook ontdaan van een groot deel van je afvalstoffen. Deze temperatuur heeft naast deze fijne bijkomstigheid ook nog een groot voordeel. Je zult namelijk merken dat je spieren een stuk verder kunnen rekken dan normaal.

OK…Welke past nou bij mij?

Zoals je hebt gezien is de keuze reuze! Kijk hieronder welk typetje het meest bij jou past en welke vorm van yoga daar nou precies bij hoort.

1. Voor de echte sporty spice

De echte sporty spice kan zijn of haar geluk op bij de Bikram en de Power yoga. Dit zijn de wat stoerdere vormen van yoga. Plus punt: Grote kans dat je in deze lessen ook wat mannen tegenkomt.

2. Ben jij op zoek bent naar totale ontspanning?

Iets wat gestrest of wil je gewoon even lekker bijkomen? Probeer dan een lesje Yin of Restorative yoga. Ongetwijfeld loop je weer helemaal zen naar buiten.

3. Technisch en nieuwsgierig aangelegd?

Dan kun jij je lol op bij de Iyengar yoga. Tijdens deze les leer je hoe jij je lichaam optimaal kan positioneren in een houding. Deze technische benadering zie je ook terug in de lesopbouw.

4. Hou jij van een inspannende flow/ritme?

Astanga en Vinyasa zijn beide yoga vormen die in een flow worden gegeven. Het verschil zit hem in de les opbouw. Een astanga les bestaat uit een vaste serie yoga houdingen achter elkaar, waar een vinyasa les meer varieert.

5. Benieuwd naar chakra’s en de energiestroom van het lichaam?

Neem dan eens een kijkje bij Kundalini yoga. Je zult je versteld staan van de kracht van het lichaam en wat het met je zal doen na de les!

6. Wil je samen de uitdaging aan?

Probeer dan Acro yoga. Hierbij voer je houdingen samen uit op een acrobatische manier. Deze yogavorm kan heel verbindend werken!

Ik ben heel benieuwd naar jouw favoriet :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostOntdek of jij echt doet wat je leuk vindt (incl. gratis printable!)
Next PostInspiratie tip 1: Expedition Happiness #vanlife

No Comments

Leave a Reply