fbpx

In Body

Winter: Zo ga je mee met het ritme van de natuur

Het is nog steeds koud buiten, we hebben onze handschoenen nog nodig en hopen op een blauwe lucht als we naar buiten kijken. In de winter komt de natuur tot rust om zich voor te bereiden op het voorjaar. Dieren trekken zich terug of houden een winterslaap. Je zult merken dat je in deze periode wat sneller vermoeid bent, meer behoefte aan tijd voor jezelf hebt en maar moeilijk achter je Netflix-serie vandaan kunt komen. Je kunt het jezelf deze periode iets gemakkelijk maken door meer mee te gaan in het ritme van de natuur. 

Maar hoe doe je dat nu het beste? 

Tip 1: Winterslaap (zoals de dieren)

Als je terug denktaan de tijd zonder elektriciteit, waar de mensen leefden volgens het ritme van de zon, zie je dat de mensen in de winter veel meer uren sliepen.. Misschien merk je in deze periode dat je vermoeider bent en meer behoefte hebt aan slaap. Maar geef je hier ook aan toe, ga je vroeger naar bed? Misschien leef je door zoals je in de zomer doet. In plaats van een lange zomeravond buiten bij een vuurtje zit je nu binnen voor de televisie. Daar is niets mis mee, want ook jij wilt op je werk mee kunnen praten over ‘’Wie is de mol?’’ Kijk eens of je één of twee avonden in de week vroeg je bent in kunt duiken met een boek, of gewoon een uurtje eerder naar bed gaan. In deze winterperiode hebben we gewoon meer slaap nodig dus het is heel logisch dat je vermoeider bent als je daar niet aan toegeeft. Een powernap op een druilerige zondagmiddag kan overigens ook wonderen doen. ?

Tip 2: Yin de winter in

In de zomer beweeg je vanzelf meer, je bent nu eenmaal meer buiten. Soms is het in de winter lastig om van de bank af te komen. Maar juist nu, nu je meer in je hoofd zit, is het belangrijk om terug te zakken in je lichaam en vaker te bewegen. Dit kun je doen door tóch naar buiten te gaan, met handschoenen en muts, voor die fijne boswandeling. Of door een extra les te boeken bij die fijne yogastudio. Juist yin yoga is in deze periode heel erg fijn. Bij yin yoga zak je helemaal in je lichaam om goed te voelen hoe jouw lichaam voelt en wat jij nu nodig hebt. 

Tip 3: Me-time

In de zomer wordt je vaak geleefd, van feestje naar barbecue, en soms ben je geneigd om in de winter door te gaan met deze sociale activiteiten. Het is niet voor niets dat dieren zich in de winter meer terug trekken om hun rust te pakken. Ook wij hebben in de winter meer behoefte aan tijd voor onszelf. Misschien heb je na de eerste twee punten gelezen te hebben als bedacht om vanavond na jouw yin yoga les vroeg je bed in te duiken. Maar zijn er ook nog andere dingen die jij fijn vindt? Zonder extra prikkels ongestoord een uur in een warm bad liggen? Een heerlijke appeltaart bakken? Een tijdschrift lezen bij je favoriete koffietentje? Plan wat vaker me-time in je agenda en doe dan wat jij wilt! 

Dus kijk eens hoe jij deze periode meer mee kunt gaan met de natuur. Volg een extra (yin) yoga les, duik vroeg je bed in met een goed boek, maak een lekkere wandeling in de natuur of kook eens uitgebreid voor jezelf! En wees vooral iets liever voor jezelf en luister naar wat jij nu nodig hebt! ?


Share Tweet Pin It +1
Marlous de Jong

Marlous de Jong

Marlous is Yin yogadocente en eigenaar van Inside Yoga Utrecht. In haar Yin yoga lessen combineer ze lesgeven met mindfulness, de 5 elementen en meridianen vanuit de Chinese geneeskunde en de anatomie van alle diverse lichamen. Benieuwd naar meer? Bekijk dan haar website en volg haar op Instagram.

Previous PostIn 5 stappen van passie naar bedrijfs- of beroepsidee
Next PostEen kijkje in het leven van Martine Hilverda

No Comments

Leave a Reply