fbpx

In Body

Zo bereid jij je voor op je eerste yoga les

Yoga is hot! Merk je ook dat steeds meer en meer mensen aan yoga doen? De een na de andere yoga studio popt uit de grond. Daarmee ook steeds meer verschillende vormen van yoga. Zo heb je tegenwoordig zelfs Bier Yoga en Deephouse Yoga. Grote kans dat dus jij ook een gokje wilt wagen, toch?

Als ik even diep terug in de tijd ga dan kan ik mijn eerste yoga les nog wel vaag herinneren. 15 jaar geleden had je nog niet van die hippe yoga studio’s zoals je ze nu hebt. Ook had je nog geen 10 verschillende yoga stylen per yoga school, maar gewoon Hatha Yoga bijvoorbeeld.

En er zaten ook geen mannen met knotjes in mijn yoga les, helaas.

Sinds mijn eerste yoga les zijn er momenten geweest dat ik intensief yoga deed, maar ook dat ik een paar maanden totaal met andere sporten bezig was. Ook ben ik als een soort nomad door het leven gegaan de afgelopen tijd, waardoor ik heel wat proeflesjes en yogascholen heb gezien.

Begin je net met yoga? Dan raad ik je aan om bij verschillende yogascholen proeflesjes te doen. Zo kom je erachter welke vorm bij jou past, of je de yogaschool fijn vind en of de yogadocenten je aanspreken.

Benieuwd welke vormen van yoga er allemaal zijn? Lees dan hier verder en kijk welke vorm het meest bij jou past.

Hier deel ik mijn ervaringen met je zodat jij je zo goed mogelijk voor kan bereiden.

 

1. Wat doe je aan?

Voor het beoefenen van yoga heb je comfortabel zittenden kleding nodig met veel rek. Helaas heb ik wel eens meegemaakt dat ik een sportbroekje aanhad met niet heel veel rek, ik kan je vertellen dat dit alles behalve comfortabel was!

Ook wil ik je adviseren om te zorgen dat je bovenkleding aansluit bij je lichaam, dus geen wijde t-shirts bijvoorbeeld. In sommige houdingen sta je namelijk voorover gebogen, waardoor je dan met een ontbloot bovenlichaam komt te staan. Oepsie!

Yoga kan best intensief zijn! Kies voor een t-shirt of een top met een ademende stof indien je meedoet aan een intensieve les waarbij je gaat transpireren.

Bij de meeste vormen van yoga dragen de dames een lange legging en de mannen een korte wijde sportbroek. Ik vind zelf dat mannen ook prima in een legging kunnen komen, so up to you!

Daarnaast is het voor de dames fijn om een sport-bh te dragen. Kies hierbij voor een sport-bh met een zachte stof en die lekker flexibel is maar toch de stevigheid bied wat je nodig hebt.

Zelf neem ik, wanneer het wat kouder is, meestal een trui mee. Aan het eind van de yoga les vind namelijk de Savasana plaats. Hierbij lig je een paar minuten heerlijk op je rug bij te komen van alle yogahoudingen en kan je een beetje afkoelen. Ook kan het fijn zijn om dan sokken aan te doen.

Schoeisel heb je bij yoga niet nodig. Meestal wordt er gevraagd je schoenen al snel uit te doen, bijvoorbeeld al bij binnenkomst zodat je ruimte schoon houdt.

2. Wat neem je mee?

Positief nieuws! Je hoeft maar heel weinig mee te nemen. Je kan het zelfs beperken tot “jezelf” en een “goed humeur”.

Afhankelijk van de vorm van yoga worden er verschillende hulpmiddelen gebruikt zoals blokken, bolster, dekentje, riem en/of stoel. Deze items, inclusief een yoga mat kun je 9 van de 10 keer vinden bij je yogaschool zelf.

Handig is om bij binnenkomst even te vragen welke hulpmiddelen je nodig hebt, zodat je niet tijdens de les nog iets uit de kast moet halen.

Een yoga les duurt vaak een uur of langer en kan best intensief zijn. Bij andere sporten ben je waarschijnlijk gewend dat je een flesje water meeneemt en tussendoor even een slokje kan nemen. Tijdens de yogales is het eindelijk niet de bedoeling dat je water drinkt. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste heeft je lichaam het niet nodig. Wanneer je water drinkt kan dit juist tegen je gaan werken doordat er iets in je maag zit waardoor de focus daarop wordt gelegd in plaats van op het fysieke en mentale aspect van yoga. En ten tweede staan de flesjes vaak in de weg en stoot je ze gemakkelijk om bij wat ingewikkeldere houdingen. Na de les kan het wel fijn zijn even wat te drinken. Vaak staat er al lekkere yogi-thee klaar.

Er zijn echter uitzonderingen. Bij Hot Yoga of Bikram Yoga ligt de temperatuur een stukje hoger waardoor het zo kan zijn dat het zweet maar blijft lopen. Je kan je voorstellen dat je dan wel behoefte hebt aan een slokje water.

In dit geval is een handdoek om je droog te deppen ook heel fijn. Bij de overige vormen van yoga is dit niet nodig.

Als laatste kan het fijn zijn om een elastiekje mee te nemen voor als je lang haar hebt en het in je gezicht hangt wanneer je bijvoorbeeld ondersteboven hangt.

3. Wel of niet eten van te voren?

Net zoals het drinken is het fijn om geen tot zo min mogelijk eten in je maag te hebben. Je lichaam heeft dan als prioriteit het verteren van voedsel, terwijl jij juist je aandacht bij de yogahoudingen wilt houden.

Eet bijvoorbeeld ruim van te voren een lichte maaltijd zodat je tijdens de les geen honger hebt. Een knorrende maag is ook zeer afleidend kan ik je vertellen. Als ik ‘s avonds een yogales heb dan eet ik het liefst 2 uur van te voren een lichte maaltijd.

Je kan altijd nog een kleine snack nemen zoals fruit, muesli-bar of iets dergelijks als je voelt dat je toch even wat nodig hebt voordat de les begint.

Mooi vooruitzicht: Na de yoga les kun je gewoon weer eten zoals je gewend bent. Yay!

4. Welke mindset?

In vergelijking met vele andere sporten is het bij yoga niet aan te raden om opgepompt en hyper actief de zaal binnen te lopen. In de meeste gevallen heeft een  yogaschool een rustgevende sfeer wat vaak gepaard gaat met stilte.

Voel je echter niet belemmerd! Mocht je nog vragen hebben of willen aangeven dat je een blessure hebt kan je dit doen aan het begin van de les. Ook wanneer je tijdens de les iets niet begrijpt of een houding voelt gewoon niet comfortabel, steek dan je hand even op. Ook na de les is er vaak nog ruimte voor vragen.

Ook een warming-up is niet nodig. De yogalessen zijn zo ingericht met opbouwende houdingen in het begin en afbouwende houdingen aan het eind, waardoor dus ook een cooling down niet nodig is.

Tijdens de yoga les hoef je niet voor 200% je best te doen. Sterker nog, ga voor 80%. Het gaat er bij yoga meer om dat je de houdingen correct en met aandacht uitvoert dan het aanraken van je tenen als je begrijpt wat ik bedoel.

Elk lichaam is anders, maar toch kijk je wel eens om je heen en ga je jezelf vergelijken. Hierbij verlies je de focus op je eigen lichaam en ga jij je misschien minder goed voelen. Zonde! Met aandacht op je eigen lichaam kun je ook dat fijne gevoel krijgen en weten hoe jij kan groeien in de houding. Ga je vooral niet schamen. Je moet ergens beginnen toch?

Last, but not least, kan ik je aanraden om met een open, nieuwsgierige mindset naar de yogales te gaan. Kijk gewoon maar wat er gebeurt. Laat het over je heen komen en kijk daarna hoe je je voelt. Je gevoel vertelt je vanzelf of het wat voor je is of niet.

Succes! Ik ben heel benieuwd hoe je je eerste yogales hebt ervaren!

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostInspiratie tip 1: Expedition Happiness #vanlife
Next Post4 tips voor meer Happiness!

No Comments

Leave a Reply