fbpx

In Mind

Hef blokkades op met je ademhaling

Merk jij ook wel eens dat de stress in je lichaam zit? Zo kun je bijvoorbeeld lasthebber van vastzittende schouders, heupen of bijvoorbeeld een zeurende pijn in je onderrug. Ai!

Een afspraak bij de masseur of een yin yoga lesje zou goed doen! Maar je kan het ook nu ter plekken oplossen. In deze blog lees je hoe!

Wat is een blokkade?

Wanneer je lekker in je vel merk je dat je lichaam lekker soepel aanvoelt. Zo bewegen je gewrichten lekker soepel, zijn je spieren warm en zacht en heb je energie voor 10! Heerlijk!

Helaas gaat het leven niet over rozen en kan het zo zijn dat je wel eens last hebt van stress of andere ongemakken. Is het je opgevallen dat dit de energie in je lichaam veranderd?

Zo kan je lichaam zwaarder aanvoelen en minder soepel bewegen. Hierdoor kun je je minder fit voelen of zelfs vermoeid. Kortom, de energie stroomt niet zo lekker meer. Het wordt opgehouden door een blokkade.

Waar zit een blokkade?

Deze blokkade is terug te vinden in je gewrichten, spieren en zelfs je hoofd. Ook kan het zijn dat je een blokkade op meerdere plekken terug vindt in je lichaam. Benieuwd hoe je deze opspoort?

Ga dan rustig op bed liggen in savasana. Oftewel, leg je benen iets uit elkaar en laat je voeten naar buiten vallen. Leg je armen iets van je lichaam met je handpalmen naar boven gericht.

Scan vervolgens je lichaam. Dus, merk je ademhaling op en volg deze een aantal keer. Daal vervolgens met je aandacht af naar je voeten. Blijf een paar ademhalingen bij je ledematen en beweeg vervolgens je aandacht langzaam omhoog.

Voelen sommige delen gespannen aan? Zo kun je bijvoorbeeld kramp of spanning in je spieren opmerken, maar ook hoogzittende schouders. Of, misschien merk je dat je een frons op in je voorhoofd of een gespannen kaak? Dit zijn allemaal tekenen van een blokkade.

Are you ready? Zo hef je de blokkade op

Wanneer je jouw blokkade(s) hebt gevonden kun je gelijk aan de slag! Ga weer met je aandacht terug naar de plek waar jij je blokkade voelde. Heb je meerdere blokkades? Behandel dan 1 per keer met je aandacht.

Are you ready? Visualiseer dan dat je je adem naar jouw blokkade stuurt. Stel, jij hebt last van vastzittende schouders. Visualiseer dan dat je inademing langs je schouders loopt en nieuwe frisse energie met zich mee heeft genomen. Visualiseer vervolgens alle spanning met een uitademing wordt meegenomen. Zo ruim je als het waren je schouders op.

Maak je in- en uitademing steeds wat langer en blijf bij je blokkade zolang je het fijn vindt. Het kan zijn dat je blokkade wat meer aandacht nodig heeft en hij niet gelijk weg is. Herhaal deze oefening dan een aantal dagen een paar keer per dag.

Wanneer je eenmaal weet waar je blokkade zit kun je dit ook achter je bureau doen of in de trein bijvoorbeeld. Het duurt maar een paar minuutjes.

Voilà! Opgeruimd staat netjes toch!

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostDeze 3 factoren vormen de basis van je happiness
Next PostKinderyoga: Jong geleerd is oud gedaan

No Comments

Leave a Reply