fbpx

In Mind

3 tips om een burn-out te slim af te zijn

Steeds meer mensen verlangen naar een leven vol passie, plezier en vrijheid. Helemaal in de tijd waarin we nu leven, het is inmiddels alweer 2019 en die enorme stroom aan informatie lijkt bijna wel per dag toe te nemen. 

Rusttijd met jezelf doorbrengen en ‘doen wat je leuk vind’ zijn dan ook onderwerpen die steeds vaker om de hoek komen kijken en dit is ook belangrijk, zeker als je goed wil blijven meedraaien in deze, alsmaar veranderende, tijd.

Maar wat als dit niet lukt? Hieronder lees je welk aandeel jij hierin hebt, inclusief 3 tips om een burn-out te slim af te zijn!

Het komt vaker voor dan je denkt

Kijk maar eens om je heen, tegenwoordig kennen we allemaal wel minstens één iemand in de familie, vriendengroep of op werk die te maken heeft (gehad) met een burn-out. Niet gek als je het mij vraagt, want zo snel als de veranderingen ons tegenwoordig om de oren vliegen, zo stil staan de meeste mensen nog in hun ontwikkeling en bewustwording van al deze veranderingen. 

Dat er een specifieke aanpak nodig is om met al deze veranderingen om te gaan en gelukkig is deze er ook. Steeds meer mensen vinden hun weg in de wereld van de yoga en mindfulness. Ook meditatie en ademhaling verschijnt steeds meer binnen de radar van velen en gelukkig maar, want het blijken allemaal essentiële onderdelen te zijn van de manier waarop we rust in onszelf kunnen vinden, waardoor we weerbaarder zijn gedurende die wind van informatie die ons om de oren waait. 

Wat is een burn-out nou precies?

Soms wordt het gewoon even teveel en kun je zomaar in een wervelwind van drukte en informatie terecht komen, waarbij het essentieel is dat je over de juiste tools beschikt om hier goed uit te komen.

Ons onderbewustzijn geeft ons gelijk drie keuzes en eigenlijk wordt dit al direct en automatisch voor je bepaald. Freeze, Fight en Flight reacties noemen we dit. De verschillende manieren waarop ons onderbewuste automatisch reageert op verschillende gevaarlijke of uitdagende situatie. 

De vraag is echter welke reactie jij bij jezelf herkent in situatie waarin het teveel lijkt te worden. Merk jij dat je bevriest en omdat je niet weet wat je het beste kunt doen, je automatisch niets doet? Of ga jij het gevecht aan en zet je alle middelen in die je kent om deze onverwachte en vaak lastige situaties de baas te zijn? Dan is er nog een derde optie en dat is vluchten, wat tegenwoordig en populaire keuze blijkt te zijn voor velen: doen alsof je het allemaal niet ziet en alsof er niets aan de hand is, maar ondertussen wordt het zwaarder en zwaarder en wordt er pas te laat gekeken naar een goede oplossing. 

Een populaire term hiervoor is burn-out, ikzelf geef het liever geen label, simpelweg omdat het niet iets is wat je hebt, maar het iets is wat je doet.

Burnout…een keuze of niet?

Allereerst is het belangrijk om te begrijpen dat het niet iets is wat ons overkomt. Ja, het lijkt misschien wel zo, want voor jouw gevoel heb je van de één op andere dag opeens een burn-out, maar dit is niet het geval. Een burn-out creëren we zelf door een opeenstapeling van momenten waarin keuzes gemaakt zijn die misschien achteraf gezien toch niet zo handig waren.

Deze keuzes zijn veelal gebaseerd op de onbewuste reactie, namelijk Freeze, Fightof Flight. Het goede nieuws is echter dat je van deze onbewuste reactie ook een bewuste reactie kan maken. Kijk maar eens naar mensen die een gevaarlijk beroep hebben of in de beveiliging werken, zij kunnen zich niet permitteren om te bevriezen in een levensbedreigende situatie. Zij moeten zichzelf dus trainen om onbewuste reacties om te zetten in bewuste reacties, zodat ze kunnen anticiperen in plaats van reageren.

3 tips waardoor jij die burn-out te slim af bent

Hieronder vind je enkele bruikbare tips die jou helpen om die burn-out te slim af te zijn, waardoor jij scherp en fris blijft en helemaal ready bent voor welke uitdaging dan ook!

Tip 1: Leeg jouw hardeschijf regelmatig 

Je kunt jouw brein ook wel zien als een hardeschijf, welke net als een gewone hardeschijf een limiet heeft aan informatie dat hij kan opslaan. Echter kennen wij dit limiet niet, vandaar dat veel mensen er meer informatie op blijven zetten en verwachten dat ‘hij’ het gewoon blijft doen. Niet dus. 

Je dient jouw ‘hardeschijf’ regelmatig te legen en dit kun je bijvoorbeeld doen door dagelijks lijstjes te maken (to do lists) en dingen van je af te schrijven. Je geeft jouw brein dan een signaal dat je dit niet meer hoeft te onthouden, waardoor er weer nieuwe ruimte ontstaat.

Tip 2: Ga regelmatig uit je comfortzone

Door jezelf regelmatig uit te dagen en spannende dingen te doen, vergroot je jouw comfortzone en trigger je automatisch de verschillende onbewuste reacties. Gooi jezelf eens middenin een paintball-gevecht en kijk hoe je reageert. Spring eens van die hoge duikplank, je wordt er heus niet natter door, dan dat je het trapje neemt. 

Het mooie is tegelijkertijd door jouw comfortzone te vergroten dat je sneller leert anticiperen in plaats van te reageren en dit is een enorm voordeel als het gaat om het voorkomen van een burn-out.

Tip 3: Neem afscheid van energievreters 

Energievreters kunnen op allerlei verschillende gebieden tevoorschijn komen. Dit kunnen mensen in jouw omgeving zijn die continue veel energie van jou vragen, maar dit kan ook die constant terugkerende gedachte zijn aan die troep die je eigenlijk al zolang wil opruimen. Wacht niet langer en doe het vandaag nog! 

Het levert je ontelbaar veel op en je zal merken dat het net lijkt alsof je een 20kg zware rugzak hebt afgedaan, waar je al lange tijd mee rondlep.

En tot slot is het natuurlijk een enorme traktatie om regelmatig op die yogamat te duiken, je ogen te sluiten en te luisteren naar die heerlijke Chinese gong, waarvan die warme klank als een deken over je heen valt en je na een drukke dag weer even helemaal tot rust komt…

Share Tweet Pin It +1
Jaap Hulsmann

Jaap Hulsmann

Jaap is invloed-coach en transformatietrainer en heeft een brede achtergrond in o.a Marketing & Sales, NLP en hypnotherapie. Tegenwoordig helpt hij ondernemers naar hun nummer 1 doel: vrijheid. Dit doet hij dmv persoonlijke coaching en zijn Model van Invloed, waarbij hij een unieke combinatie maakt van Mindset, Verbinding en Positieve beïnvloeding. Jaap laat zien dat verkopen een kunst is en leert je hoe jij deze kunst eenvoudig onder de knie kunt krijgen. Nieuwsgierig? Kijk dan verder op zijn website en volg hem op Instagram.

Previous PostRock jouw goede voornemens in 2019!
Next PostEen kijkje in het leven van een hoogsensitief persoon (HSP-er)

No Comments

Leave a Reply