fbpx

In Mind

De zevende stap van het achtvoudige pad: “Dhyana”

Inmiddels heb ik jullie al wat meer verteld overde eerste zes stappen van het achtvoudige pad van Patañjali: Yama’s, Niyama’s, Asana’s, Pranayama, Pratyahara & Dharana. Dit betekent dat we alweer zijn aangekomen bij de op één na laatste stap: Dhyana, oftewel meditatie.

Het achtvoudige pad in het kort

Het achtvoudige pad is gebaseerd op de Yoga Sutra’s van Patañjali. Deze Sutra’s vormen de basistekst van de klassieke yoga, een van de zes filosofische scholen uit het hindoeïsme. Ze behoren tot de oudste boeken van wijsheid ooit geschreven. Patañjali zet hierin de wetenschap van de yoga op vrij ingewikkelde wijze uiteen. Eenvoudig samengevat vind hij dat yoga allesomvattend is en wil hij dan ook graag de essentie tot één geheel samenvoegen.

Deze onderdelen vormen het achtvoudige pad: 1. Yama’s (onthouding), 2. Niyama’s (zelfonthouding), 3. Asana’s (yogahoudingen), 4. Pranayama (ademhalingsoefeningen), 5. Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), 6. Dharana (focus op 1 punt), 7. Dhyana (meditatie) en 8. Samadhi (eenzijn).

Stap 7: Meditatie (Dhyana) 

Deze stap zal voor de meesten van jullie niet geheel nieuw zijn. Bijna iedereen heeft weleens gehoord van mediteren of kent iemand die mediteert. Wellicht mediteer je zelf af en toe, of is het zelfs al onderdeel van je dagelijkse routine geworden. 

Maar wat is meditatie nu eigenlijk? 

Meditatie is een techniek waarmee je geest tot rust kan komen. Hierdoor bereik je een staat van  bewustzijn die verschilt van de staat waar we ons normaal in bevinden. Gedachten komen tot stilstand en een gevoel van rust en helderheid dient zich aan. Je bent aanwezig in het hier en nu waardoor je meer balans ervaart. Stress vermindert en er ontstaat ruimte voor ontspanning.

Deze quote geeft hiervan een prachtige beschrijving:

 “The mind can go in a thousand directions, but on this beautiful path, I walk in peace. With each step, the wind blows. With each step, a flower blooms.” – Thich Nhat Hanh

Wetenschappelijk bewezen

Onderzoek van wetenschappers verbonden aan de Universiteit van Harvard heeft uitgewezen dat meditatie zo krachtig is dat het een verandering van de fysiologie van de hersenen kan veroorzaken. Bij deelnemers die geregeld mediteerden was na verloop van tijd een verdikking van de cortex te zien, vooral in gebieden die corresponderen met emotie en perceptie. Dit resulteerde voor hen in het minder ervaren van zorgen, angst en depressie. Niet gek, toch?!

Hoe begin je?

Om te kunnen mediteren heb je in principe niks nodig. Je hoeft niet perse een ingewikkelde cursus te volgen of kostbare spullen aan te schaffen. Je hoeft alleen maar een rustig plekje op te zoeken waar je voor een aantal minuten niet gestoord zal worden. Daar ga je zitten in een houding die je gemakkelijk even vol kan houden. Daarna sluit of luik je je ogen en keer je naar binnen.

De eerste paar keer kan het wat onwennig zijn. Gedachten, gevoelens en sensaties zullen zich aandienen en misschien voelt het wel of je er alleen maar onrustiger van wordt. Geeft niks , hoort erbij! Probeer enkel te observeren wat er gebeurt zonder er over te oordelen. Het kan helpen je hierbij op bijvoorbeeld op je ademhaling of een object te focussen.

Ondersteuning

Toch behoefte aan wat hulp? Er zijn inmiddels veel verschillende apps beschikbaar die je kunnen ondersteunen en begeleiden op jouw persoonlijke pad. Zij bieden bijvoorbeeld gesproken meditaties of verschillende timers. Zelf heb ik Headspace, Inside Timer en Plum Village op mijn telefoon staan. 

Liever begeleid?

Natuurlijk kan het zo zijn dat je het in het begin liever niet alleen doet, maar juist onder begeleiding in groepsverband. Dat kan! In heel Nederland zijn er meditatiecursussen te vinden. Aanbieders hiervan zijn bijvoorbeeld: Zen.nl of Art of Living. Dit zijn grote organisatie met een heel divers aanbod. Maar ook regionaal zijn er uiteenlopende initiatieven. Google maar eens, je zult versteld zijn van de hoeveelheid resultaten.

Of ga op retreat!

Nieuwsgierig geworden of inmiddels de smaak al te pakken? Dan kun je er ook voor kiezen hier een volledige dag of zelfs meerdere dagen aan te besteden. Zelf organiseer ik elk kwartaal een One-day-retreat waarin we mediatie combineren met yoga, ademhalingstechnieken, bewustwordingsoefeningen en lekker & gezond eten. Zo’n geheel verzorgde dag in de natuur is een heerlijke manier om kennis te maken met mediatie, je practice weer eens op te frissen of hem te mogen verdiepen.

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar jouw ervaring met meditatie! Wellicht heb je zelfs aanvullende, waardevolle tips? Je kunt hiervoor een bericht achterlaten in de comments, vind ik leuk :)

To-be-continued…

In mijn volgende blog lees je alles over de achtste en dus laatste stap op het achtvoudige yoga pad: Dhyana. Daarmee komt mijn uitleg over deze yogafilosofie ten einde. Voor de komende tijd ben ik van plan inspiratie met betrekking tot een yogaminded werkhouding met jullie te delen. Helemaal geen overbodige luxe in een maatschappij waarin er steeds meer van ons verwacht wordt, so stay tuned!

Share Tweet Pin It +1
Lieke van Klaveren

Lieke van Klaveren

Als Lijfgericht Coach & Trainer wil ik een waardevolle bijdrage leveren in de bewustwording van ingesleten patronen en overtuigingen én het gedrag dat hieruit voortkomt. Hiervoor gebruik ik technieken afkomstig uit Yoga, NLP, Mindfulness, Transactionele Analyse en het Ervarings- en Systeemgericht werken. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens op mijn website of Instagram .

Previous PostDetox met de volle maan van augustus
Next PostYoga Nidra: De krachtigste powernap ooit! Incl. Yoga Nidra sessie speciaal voor Namayay!

No Comments

Leave a Reply