fbpx

In Mind

Ennn ontspan…Hoe doe je dat?

Vaak zijn we druk in ons hoofd of zit onze agenda bomvol met afspraken. Even een relax momentje is op dit soort momenten meer dan welkom! Herkenbaar? Wist je dat dit soort momentjes ook nog heel nuttig zijn?

Een break van 3 minuten kan er al voor zorgen dat jij nog creatiever wordt of er een perfecte oplossing voor een probleem te binnenschiet. Yay!

Even afstand nemen van een situatie en alles laat zoals is zorgt voor de ultieme helicopter view waardoor je vaak net even wat anders tegen een situatie aan gaat kijken. Daarnaast creëer je ademruimte zodat je even kan inchecken bij jezelf. Zo kun je bijvoorbeeld opmerken er veel spanning in je lichaam zit of dat je misschien wel een beetje moe bent. Handig om op in te spelen om zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen!

Are you ready? Volg dan de volgende stappen.

Vaak zoeken we toch naar afleiding en zitten we al snel met onze telefoon in de hand of starten we een nieuwe aflevering van Netflix. Helemaal niet gek, want dit zijn toch ook momentjes dat we ontspannen?

Nieuwtje: ECHT ontspannen doe je eigenlijk het liefst zonder afleiding. Wist je dat vervelen juist een goed teken is? Probeer het maar eens, je zult merken dat dit best wel lastig is. No worries, met deze 3 tips wordt het een makkie:

1. Check even in bij jezelf

Het begint met “inchecken” bij jezelf. Neem even afstand van wat je aan het doen bent en ga even na hoe het met je gaat. Hoe gaat het met je gedachten? Zijn het er veel of weinig? Gaat het over een specifiek topic of zijn het veel onderwerpen door elkaar? Merk daarnaast ook even op hoe het met je lichaam gaat. Voel je ergens spanning?

2. Wordt je bewust van jouw afleiding

Waardoor wordt jij het meest afgeleid? Door bewust te worden van jouw “valkuilen” weet je dat je er op dit moment even niks mee hoeft te doen.

Tip: Komen er veel gedachtes voorbij? Dan helpt het om deze gedachtes op te merken en vervolgens te labelen door bijvoorbeeld “werk”, “boodschappen”, etc. Hierdoor sta je wel even stil bij je gedachtes, maar ga je er niet op in waardoor ze weer verdwijnen.

3. Tot slot: “Just let it be”

De vorige stappen kunnen een bittere pil zijn. No worries! Bij regelmatige toepassing wordt het steeds makkelijker en daarnaast is deze stap is een stuk eenvoudiger. Hierbij keren we van binnen naar buiten door extra te focussen op je zintuigen. Hierbij is het heel belangrijk om niet te oordelen.

Kijk even lekker om je heen en hoor de geluiden en geuren die hierbij horen. En, wat voel je? Voel je hoe zacht je trui is of de temperatuur van de buitenlucht? Neem dit rustig in je op en probeer vervolgens te genieten. Tip: Zet alvast een glimlach op je gezicht, hierbij activeer je al deze positieve bewustwording.

En dan?

Door even helemaal in het moment te leven en je omgeving positief in je op te nemen zul je veel dankbaarheid voelen. Dit heerlijke gevoel zorgt uiteindelijk voor de ultieme ontspanning. Vaak staan we te weinig stil bij de kleine dingen in het leven. Probeer deze oefening daarom ook in verschillende context.

Zo vergroot je je dankbaarheid en krijg je een positieve kijk op dingen waardoor je dit ook zult uitstralen. Kortom, je bent je eigen inspiratie!

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostEen kijkje in het leven van Amber Hanning
Next PostEen kijkje in het leven van Fiona Mueller

No Comments

Leave a Reply