fbpx

In Mind

Leef in het “nu” met deze praktische tips

Soms zijn we er gewoon even niet bij met ons hoofd. En, nee, dementie heeft hier nog niks mee te maken. Heb je ook wel eens dat je drie keer dezelfde pagina van een boek leest? Of race je van werk naar huis en vergeet je nog even langs de supermarkt te gaan?

Op dit soort momenten zijn we diep verzonken in onze gedachten. Zo speelt het gesprek wat je had met je baas zich nog een paar keer af of ben je aan het nadenken wat voor appje je die leuke date gaat sturen.

Wat is de automatische piloot?

Wanneer jij diep in gedachten verzonken bent neemt je automatische piloot het even van je over. Je automatische piloot handelt op basis van ervaringen uit het verleden. Dit kan heel handig zijn wanneer je “toevallig” de juiste route naar huis fiets, maar wat minder leuk wanneer je vast zit in een negatieve gedachtegang. Kortom, het zet oude gewoontes in gang.

Wist je dat de automatische piloot zelfs kan leiden tot meer stress en een negatieve invloed op onze stemming?

Wanneer we niet bewust in het moment leven missen we bepaalde ervaringen. Denk maar aan de momenten dat er wat grappigs gebeurde en jij dit net niet op tijd zag. Of dat een vriendin graag even haar verhaal bij je kwijt wilt, maar je even niet meer precies weet wat ze in het begin zei.

Daarnaast mist er ook een connectie met ons lichaam. Dit is zeer belangrijk voor het opmerken van stress of andere ongemakken. Ben jij wel eens vergeten te lunchen omdat je helemaal op ging in je werk?

Nu komt het: Afwezigheid in het moment brengt onvrede, onrust en spanning met zich mee. Het maakt het gewoon heel moeilijk om helder na te blijven denken en voelen. Kortom, tijd voor wat meer bewustzijn!

Hoe leef je met aandacht

Het toevoegen van een extra dosis bewustzijn aan je leven zal zorgen voor meer inzicht. Door het observeren van je gevoelens, gedachten en gebeurtenissen sta je even bewust stil waar normaal gesproken je automatische piloot het roer overneemt. En congrats! Je hebt nu een situatie gecreëerd waarbij je bewust kan kiezen hoe je gaat handelen. Zo hoef je niet op de oude bekende routes terecht te komen die ons wellicht in het verleden in de problemen hebben gebracht.

Note: Problemen horen bij het leven. Door te leven met aandacht gaat dit helaas niet minder worden. Good news: Wat wel gaat veranderen is je kijk op deze problemen. Je automatische piloot vindt het namelijk heerlijk om te oordelen of iets goed of fout is. Dit maakt dat jij een situatie als een probleem gaat zien.

Door bewust te zijn van je gedachtes en gevoelens van moment tot moment krijg je de keuze om afstand te nemen van negatieve gedachtes. Oftewel, bye bye automatische piloot!

Daarnaast kan je nieuwe open blik zorgen voor frisse oplossingen. Een prettige bijkomstigheid is dat dit indirect je automatische piloot traint. Je vervangt oude routes namelijk door betere routes!

En nu? Tips voor in de praktijk

Leven met aandacht is iets wat dagelijks inspanning, tijd en geduld kost. Ben dan ook vooral niet verbaasd als het even niet lukt. Wordt dan vooral niet te kritisch naar jezelf toe, maar juist trots dat je het opmerkt.

Graag geef ik je dan ook wat tips waar je gelijk mee aan de slag kan tijdens het oefenen van leven met aandacht:

  • DO: Sta open voor verandering, respecteer je grenzen en oefen regelmatig.
  • DON’T: Verwachtingen creëren, ingespannen je best doen en jezelf beoordelen

En niet te vergeten: Have fun tijdens deze reis van ontdekking!

 

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostZo leef je als een échte yogi: Het 8-voudige pad
Next PostEen kijkje in het leven van Merle van Riessen

No Comments

Leave a Reply