fbpx

In Mind

De magie van mantra’s

De Kundalini yogi’s gebruiken technieken die door de eeuwen heen door yogi’s uit de Himalaya zijn beoefent en mee zijn geëxperimenteerd om het bewustzijn te vergroten om een diepere ervaring van het Zelf te hebben.

Het zijn technieken die het zenuwstelsel versterken en het hormoonstelsel in balans brengen zodat we beter tegen stress kunnen, ongelofelijk weerbaar zijn en meer toegang hebben tot geluk.

De tools die we gebruiken zijn een combinatie van yoga oefeningen, meditatie, ademhalingsoefeningen en mantra. En dat laatste gaan we nu wat dieper op in duiken!

Het effect van geluidscode

Mantra is een woord voor geluidscode, “man” betekent mind, oftewel geest en “tra” betekentprojection, projectie. Mantra is dus een projectie van de geest, een focus van een vibratie met een bepaalde code die effect heeft op onze hersenen, die weer verschillende processen in werking zetten in onze geest en lichaam. De trillingen en tonen in mantra’s zijn als sleutels die de hypofyse en pijnappelklier (klieren in de hersenen die het hormoonstelsel aansturen) stimuleren om anders af te gaan vuren.

Het kan heel ontspannend werken of juist heel activerend, mantra’s kunnen je angst doen afnemen, of een energie boost geven. Naast de vibratie die je creëert en het effect dat het op de hersenen heeft, worden ook andere processen in werking gezet met het chanten van mantra. De mond en gezichtsspieren worden op een manier gebruikt dat de Vagus Nerve (een hersenzenuw) stimuleert. Daarnaast stimuleert de tong zo’n 84 meridiaan punten in de gehemelte, die telkens met elke aanraking een energetisch respons creëren in je lichaam en geest.

Het gaat niet zozeer om gewoon geluid maken en wat zingen – het gaat om de combinatie van focus (meditatie), de zeer specifieke klanken en tonen, de stimulatie van je tong op je gehemelte en de ademhaling die het geheel samenbrengt.

De wetenschap van meditatie

In Neuro-wetenschap wordt hier steeds meer aandacht aan besteed en ontdekken we meer en meer dat meditatie technieken letterlijk de hersenen veranderen. Uit onderzoek blijkt nu dat het chantenvan mantra het deel van de hersenen activeert waar cognitieve functie en geheugen werken en dat het de grijze massa vergroot.

Een techniek dus niet alleen om je goed door te laten voelen, maar ook om je hersenen helpen gezond te houden. Bovendien blijken de hersenen van ervaren meditators anders te reageren op stressoren (fysiek en mentaal/emotioneel) waardoor de biochemie van de hersenen anders gaat afvuren en de hersenen weerbaarder zijn.

Het is overigens niet zo dat mensen die mediteren geen stress ervaren of geen stressvolle situaties meer op hun bord krijgen, maar dat ze weerbaarder zijn, sneller herstellen, en de hersenen niet tot het punt van hormonale uitputting of trauma komen.

De frequentie van Energie

Energetisch gezien gebeurt er ook veel wanneer je mantra chant. Geluid is vibratie en vibratie heeft een bepaalde frequentie. En frequentie is gewoon energie. Wanneer je de frequentie van mantra gebruikt en het je lichaam en geest laat doordrenken, verandert het je eigen frequentie en verhoogt het je trilling zodat je ervaring van het leven ook wordt verhoogt.

Je kan het zien als een vibrational upgrade, het creëert hogere frequentie gedachtes, relaties, ervaringen, omdat je zelf in een hogere frequentie uitstraalt en dit je magnetische veld verandert. Klinkt goed toch?!

Aan de slag met mantra’s

Kundalini yoga werkt met oneindig veel mantra’s en meditaties, allemaal met andere effecten en doelen. Een fijne om mee te beginnen is Kirtan Kriya. Deze meditatie werkt met mantra en mudra om mentale balans te brengen.

Met elke klank van de mantra breng je de vingertoppen samen. Omdat de vingertoppen om en om een andere energetische polariteit hebben, werkt de stimulatie en klank vibratie om een balans te krijgen in de electromagnetische projectie van de aura.

Daarnaast is dit een meditatie die wetenschappelijk heeft aangetoond de hersenen te stimuleren om het geheugencentrum te versterken.

Houding: met een rechte rug in kleermakerszit, of op een bank of stoel met de voeten stabiel op de grond

Ogen: Focus de ogen tussen de wenkbrauwen op het Derde Oog punt

Mantra: Sa Ta Na Ma (de mantra kan je o.a op Spotify vinden)

Mudra: op Sa: breng duim en wijsvinger samen, op Ta: duim en middelvinger, op Na: duim en ringvinger, op Ma: duim en pink. Breng het vlezige gedeelte van de vingertop samen, niet de nagels.

Tijd: chant 2,5 minuut hardop, dan 2,5 minuut fluisterend, vervolgens 5 minuten in stilte (herhaal de mantra mentaal), dan weer 2,5 minuut fluisterend en eindig met 2,5 minuut hardop.

Wil je meedoen met een filmpje? Kijk dan eens op de site van Anne waar ze deze meditatie heeft opgenomen!

Share Tweet Pin It +1
Anne de Jong

Anne de Jong

Anne is yogadocent en is eigenaar van de We Do Yoga studio in Soest. De laatste jaren ligt haar hart bij Kundalini Yoga en blijf ze doorleren in de rijke en diepe yogafilosofie. Benieuwd naar meer? Bekijk dan haar website of volg haar op Instagram .

Previous PostDe vierde stap van het achtvoudige pad: “Pranayama”
Next PostKundalini yoga, waarom is dat eigenlijk anders?

No Comments

Leave a Reply