fbpx

In Mind

De kunst van mediteren

Je hebt er vast wel eens wat over gehoord. Of, je kent iemand die het doet. Maar waarom nou precies? Mediteren is een breed begrip en wordt soms te pas en te onpas gebruikt. Het lijkt erop dat steeds meer mensen zich bewust worden van meditatie en hier ook wel een gokje aan durven wagen.

De gedachte dat meditatie zweverig is en het alleen voor boeddhisten met een gewaad is lijkt te zijn achterhaald. Ben je ook benieuwd wat meditatie nou precies is en wat het je oplevert? Lees dan verder en ga gelijk aan de slag met 5 onderstaande tips.

Wat is meditatie?

Tegenwoordig is mediteren aardig hip aan het worden. Als yogi snap ik het helemaal en zie ik ook de voordelen. Maar wat is meditatie nou precies? Volgens het Tibetaanse woordenboek betekent meditatie letterlijk “bekent worden met”.

Kortom, bekent worden met jezelf. Klinkt misschien wat zweverig, maar hoe goed ken jij jezelf? Tijdens de dagelijkse rush vergeten we soms rekening te houden met bijvoorbeeld eigen grenzen en/of behoeften. Dit is onder andere terug te zien bij het stijgend aantal burn-outs.

Stilstaan bij wat JIJ denkt, voelt, proeft, hoort en ziet kan de sleutel zijn tot ultieme selfcare!

Het effect van meditatie

Wist je dat meditatie al na een paar minuten een positief effect heeft? Er wordt zelfs beweerd dat een paar minuten mediteren per dag je bloeddruk en stress hormoon verlaagd. Zo zou het ook je concentratie verbeteren en piekergedrag verminderen.

Zelf zou ik het effect omschrijven als een betere bewustwording van jezelf. Hierdoor kom je leuke en minder leuke kanten van je persoonlijkheid tegen. Ook ontdek je patronen die jou juist verder helpen of die te veel van je gezondheid eisen bijvoorbeeld. Daarnaast kan de stilte van een meditatie leiden tot rust, maar ook zeker tot onrust.

Door dit alles van een afstand te bekijken wordt je een student van het leven. Hierdoor is elke meditatie anders en blijf je ontwikkelen als mens zijnde. “Super interessant” als je het mij vraagt! Dit maakt dat je steeds bewuster en ontspannender met situaties om kunt gaan.

Zo wordt je niet geleid door wat er in je leven gebeurt, maar hoe je hiermee omgaat.

Zo ga je gelijk aan de slag

Ben je benieuwd of mediteren wat voor jou is? Ga dan gelijk aan de slag! Belangrijk is dat je even de tijd neemt en een rustig plekje vindt waar je niet gestoord wordt.

1. Creëer de juiste mindset

“Een goed begin is het halve werk!”. Voor het creëren van de juiste mindset is het belangrijk dat je niks verwacht. Wist je dat verwachtingen je beleving kunnen limiteren?

Door niks te verwachten hoef je niet aan bepaalde voorwaarde te doen (ook wel eens lekker toch!) en kun je naderhand geen “goed” of “fout” stempel op je ervaring drukken. Kortom, jouw ervaring IS jouw ervaring, meer niet.

2. Kies een meditatiehouding

Mediteren kan in verschillende houdingen. Welke houding jij kiest kan per keer verschillen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je liever ligt bij een Bodyscan en liever zit bij een Bergmeditatie.

“Waar moet je op letten?” vraag je je misschien af? Het gaat erom dat de gekozen houding ervoor zorgt dat jij je goed kan focussen op de meditatie zelf. Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat een slapend been je aandacht afleidt van de meditatie.

Het wil dan ook niet zeggen dat je persé in Lotus houding moet gaan zitten. Kies een houding die voor jou werkt. Zoals bijvoorbeeld zitten op een stoel/bolster/yogablok óf liggend op je yogamat/bed/bank.

3. Bepaal de duur van je meditatie

De lengte van je meditatie hangt af van je beschikbare tijd en behoefte. Zo kan het heerlijk zijn om tussen meetings even 3 minuutjes te focussen op je ademhaling. Óf, thuis een uur op je meditatiekussen te zitten voordat je naar bed gaat. Good to know: De kwaliteit van je meditatie wordt niet bepaald door de lengte.

Tip: Begin je net met mediteren? Bouw dan de duur langzaam op en begin met 5 minuutjes. Zet bijvoorbeeld een zachte timer.

4. Richt je op je ademhaling

Mediteren is er in allerlei verschillende vormen en maten. Zo heb je een ruimte keuze van loopmeditatie tot zenmeditatie. Het kan dus even zoeken zijn totdat je jouw ideale meditatievorm(en) gevonden hebt.

De basis van mediteren bestaat uit het richten van je aandacht op je ademhaling. Observeer hoe de adem in en uit je lichaam stroomt, zonder het aan te passen. Voel waar de adem stroomt en wat dit met je lichaam doet.

Voel hoe je buik opbolt bij een inademing en dat de uitstromende lucht bij je neusvleugels warmer is dan je uitademing. Wellicht voel je ook hoe je lichaam meer energie krijgt bij een inademing en meer ontspanning bij de uitademing. Zo kan het zijn dat je schouders zakken en je kaak meer losser voelt na een paar minuten mediteren.

5. Keer terug bij afleiding

Tijdens het mediteren zul je merken dat gedachtes komen en gaan. Hierbij is het heel verleidelijk om even mee te gaan met een bepaalde gedachten. Zo kan het zijn dat je alvast aan je boodschappenlijstje denkt of wat je morgen aan doet.

Helemaal niet erg! Wist je dat we per dag 50.000 gedachtes hebben? Je kan je voorstellen dat je haast overspannen kan raken wanneer je op al die gedachtes ingaat.

Bij meditatie oefen je om de gedachtes te zien én los te laten. Hierdoor creëer je meer Headspace (oftewel bandbreedte), waardoor jij je beter kan focussen en meer ontspannen voelt.

Hoe doe je dit? Het is de kunst van het opmerken van de gedachten. Je kan de gedachten ook labelen. Zoals werk, boodschappen, etc. Hierbij train je het bewustzijn. Vervolgens ga je weer terug naar het opmerken en voelen van de ademhaling.

Oefen het terug keren van je aandacht op je ademhaling met een vriendelijke en open-mind.




Share Tweet Pin It +1
Previous PostEen kijkje in het leven van Fleur Brunninkhuis
Next PostAngstig & hoogsensitief?

No Comments

Leave a Reply