fbpx

In Mind

Het belang van ruimte creëren en 5 manieren om dit toe te passen

Heb je wel eens het idee dat je geleefd wordt? Ben je benauwd of merk je op dat je veel stress ervaart? Door ruimte in te nemen ervaar kom je weer tot rust en meer in contact met jezelf. In deze blog lees je alles over het belang van ruimte innemen, inclusief 5 waardevolle tips!

Ruimte is overal 

Wat is ruimte (ook wel ether genoemd als we het over elementen hebben) precies? Ruimte is niet iets tastbaars, je kunt het niet vastpakken of zien. Het is er echter wel altijd en je kunt het eigenlijk pas waarnemen door het in context te plaatsen van iets dat wel tastbaar, zichtbaar of voelbaar is met je zintuigen. Door de ruimte of stilte krijgt iets pas betekenis of vorm. 

Denk maar eens aan een kamer die leeg is vs. wanneer je hem inricht met meubels. Door de ruimte tussen de meubels en de afstand en verhouding tot elkaar maakt of we de inrichting mooi vinden of we ons er goed bij voelen. Hetzelfde geldt voor de zin die je nu leest; door de ruimte tussen de letters en woorden krijgen ze betekenis. 

Het belang van ruimte op fysiek, energetisch, emotioneel/mentaal niveau

Ruimte of stilte helpt op verschillende lagen van je lichaam (ook wel kosha’s genoemd in de yoga filosofie) en heeft op elk niveau een eigen kwaliteit of voordeel. De lagen kun je zien als Russische Matroesjka poppetjes of vergelijken met de lagen van een ui. Elke laag staat voor een meer verdiepende dimensie van het bewustzijn met een mate van subtiliteit in energie. 

In alle lagen kan ruimte er voor zorgen dat de levensenergie (prana) weer kan stromen. Alle lagen zijn ook met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar dan ook. 

Ruimte op fysiek niveau 

De lichamelijke laag is het meest stoffelijk en goed tastbaar en zichtbaar. Elke vorm van beweging en stretchen zorgt op dit niveau voor ruimte. Je voelt je misschien na een yogales een stuk leniger en hebt meer ruimte in je lichaam om vrijelijk en lichter te bewegen. Maar ook al als je even een stukje wandelt na lang achter je bureau zitten, kan de energie weer door je lichaam stromen en kun je je lichter voelen.

Ruimte op energetisch niveau

Het energetische lichaam is al een stuk subtieler en abstracter dan het fysieke. Dit lichaam bestaat uit vayus (adem richtingen in het lichaam), nadis (energiekanalen) en chakra’s (energiecentra). De adem is hierbij de drijvende kracht om ruimte te creëren en direct gelinkt aan de andere lichamen. Als je ademhaling bijvoorbeeld instabiel en onregelmatig is, ben je mentaal of emotioneel ook onrustiger en instabieler. 

Ruimte op emotioneel/mentaal niveau

Deze laag bestaat uit het menselijk denken, emoties en je zenuwstelsel. Hierbij horen je automatische patronen en reacties die geprogrammeerd zijn. In de Westerse wereld is dit lichaam vooral overactief, vooral door de stimulans van prikkels die je de hele dag op je afgevuurd krijgt. Ruimte op dit niveau helpt je om uit de continue stroom van gedachtes (zo’n 60.000 tot 70.000 per dag) en bijbehorende emoties te halen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor je autonome zenuwstelsel die hierdoor weer in ‘rest & digest’ modus gaat waardoor je kunt herstellen. 

5 tips om meer ruimte te creëren

1. Stuur je adem 

Je ademhaling is een krachtige tool om meer ruimte te creëren. Als je stress ervaart of een opgejaagd gevoel hebt, helpt het om je adem diep naar je onderbuik te sturen waarbij je buik bol wordt op de inademing en weer afvlakt op de uitademhaling. Een andere manier voor meer ruimte is om je adem bewust te sturen naar plekken in je lichaam waar je spanning of stijfheid voelt. Probeer het uit en ervaar wat er gebeurt. 

2. Zoek stilte op

Een stil plekje opzoeken, thuis, op je werk of waar je dan ook bent helpt om even ruimte te geven in je hoofd en brengt je uit de doe-modus. Dat kunnen hele korte momentjes zijn. Vind een stil plekje in je huis waar je comfortabel kunt zitten of liggen en sluit even je ogen. Even helemaal niks doen, alleen stilte ervaren. Je kunt dit fijn combineren met bijv. een ademhalingsoefening. 

3. Geef je over 

Deze tip helpt vooral op het moment dat je lastige emoties ervaart zoals huilen of woede. Emoties zijn als het ware energy-in-motion en als ze niet kunnen stromen stagneren ze en slaat de energie zich op in het lichaam. Merk je dat je moet huilen, laat het lekker stromen. Meestal merk je dat de emotie niet langer dan een paar minuten duurt en voel je je daarna weer schoon en licht van binnen. Ben je boos? Benoem het en zeg dat je boos bent, onderdrukking zorgt voor spanning en een grote kans dat er op een later moment een bom barst door de opeenstapeling. 

4. Dwaal af & droom

Zit je in een focus modus met je hoofd? Ben je heel hard aan het nadenken of moet je iets presteren dat mentaal veel van je vraagt? Stap er dan bewust even uit en dwaal even af, breng je aandacht naar iets anders. Staar eens uit het raam, droom even weg en laat je gedachtes even helemaal hun eigen weg gaan. Deze vorm van ruimte geeft je daarna weer een frisse blik en of een ander perspectief, misschien krijg je spontaan een epiphany. 

5. Connect met de natuur 

De natuur kan je een gevoel van ruimte en expansie geven. Er is namelijk letterlijk veel ademruimte door de lucht, afkomstig van bomen en planten. Groen doet wonderen en geeft je nieuwe energie en helpt opladen. Ook op mentaal niveau kun je door de stilte en energie van de natuur weer ruimte ervaren in je hoofd. Zelf krijg ik altijd heel veel nieuwe ideeën en creaties door ik de natuur te zijn of te wandelen. 

Share Tweet Pin It +1
Carina Dusseldorp

Carina Dusseldorp

Carina is yogadocente, coach en geeft bewustzijnslessen om anderen te helpen weer in contact te komen met hun innerlijke wijsheid. Ze heeft als roeping om human doings om te toveren tot human beings waarbij innerlijke rust, zelfliefde en vriendelijkheid de boventoon voeren. Zij richt zich in het bijzonder op HSP vrouwen die vanuit de connectie met hun lichaam en intuïtie hun eigen pad en hart willen volgen. Neem een kijkje op haar website of volg haar op instagram.

Previous PostDe achtste stap van het achtvoudige pad: “Samadhi”
Next PostYoga in je ochtendroutine, zo lukt het wel!

No Comments

Leave a Reply