fbpx

In Mind

De kunst van vertragen

“Opzij, opzij, opzij”, het liedje van Herman van Veen beschreef het jaren geleden al. Zingend over de drukte van de dagelijkse dingen. Veertig jaar later leven we met elkaar in een nog hoger tempo met nog minder tijd om stil te staan. In deze blog lees je alles over hoe je kan vertragen, inclusief 3 handige tips!

De snelheid van de rat-race

We leven met elkaar sneller dan het tempo van ons leven aankan. Dit doen we in een wereld waarin de mobiele telefoon geregeld ‘piept of plingt’ . We kunnen iedere dag naar de winkel. En tijdsverlies is er bijna niet door alle technologieën. Het stemt ons onrustig of frustreert ons als we wel tijdsverlies ervaren, want onze takenlijst moet af iedere dag. En we moeten zo succesvol mogelijk zijn.

Maar is dit wel zo fijn? Genieten we nog genoeg? Want wanneer heb je van het pas gemaaide gras genoten? Of maakte je een praatje met de caissière? En wanneer nam je de tijd voor een wandeling in stilte? Of voor een goede kop koffie?

Het leven is net als de natuur

Toch ontstaat er steeds meer het gevoel om te vertragen en stil te staan.  Om meer te voelen, te horen en te ruiken. Stils te staan en te genieten van de dagelijkse dingen.

Hierbij lijkt het leven net op de natuur. Het groeit en bloeit in zijn eigen tempo. Dit betekent dat je niet sneller kunt gaan dan de groei toelaat. Ook in de natuur neemt alles zijn tijd. De tijd staat er soms even stil. Geniet ervan dat iets fijns ook langer mag duren. Door te vertragen voelt de dag opeens anders aan. Je gaat dan meer rust, kalmte en plezier ervaren.

Met deze drie tips kun jij ook vertragen

Behoefte om te vertragen, maar vindt je dat lastig in deze drukke tijd? Dan helpen deze tips om meer te genieten van de dagelijkse dingen.

Tip 1: Sta eerder op dan je partner, huisgenoot of kinderen

Sta eerder op, omdat het kan en niet omdat het moet. Je hebt dan een rustig moment voor jezelf. Als je eerder aan de dag begint, ervaar je meer rust in de dag verder.

Ontbijt op je gemak en geniet van de koffie of thee. Ga sporten, mediteren of aan yoga doen zodat je fit de deur uitgaat. Een mooi onderdeel van een dag is het opschrijven van je gedachten. Een boekje vol herinneringen, verhalen, quotes of gedachten. Deze kun je dan later terug lezen. Een moment om opnieuw te genieten en te beleven. 

Tip 2: Zet meldingen op je telefoon uit

Tegenwoordig kun je op iedere mobiele telefoon meldingen van berichten ‘aan’ of ‘uit’ zetten. Dringende telefoonnummers kun je onder bij veel telefoons favorieten zetten om bereikbaar te zijn.

Het klinkt simpel, maar we zijn heel erg gewend aan het kijken op onze mobiel. Iedere keer dat de mobiel je afleid kost het weer een tijd voordat je terug bent bij waar je mee bezig was. Als je alleen meldingen aanzet die je echt nodig hebt ontstaat er vanzelf meer rust. 

Tip 3: Plan even niks

Plan minder afspraken. Zet eens een streep door een dag die je vrij bent. Kies bewust om iets voor jezelf te doen. Ga bijvoorbeeld de natuur in, maak een mooie wandeling en geniet van de rust. Wandelen is helend. Al je zintuigen komen hier tot leven. Ruik de natuur, voel de wind, regen of zon en geniet van de vele kleuren die de seizoenen met zich meebrengen. 

Ook op een drukke dag een half uurtje naar buiten helpt al om meer tot rust te komen. Je hoofd is weer helder en kan beter overdenken. En fysiek voel je je fitter, want we zitten heel veel uurtjes op een dag.

En het meest belangrijkste: Geniet van het vertragen! No worries als je nu even niet zoveel tijd hebt om een kruis door je agenda te zetten. Wanneer je geniet van de kleine momentjes ben je al aan het vertragen.

Share Tweet Pin It +1
Nicole Stappers

Nicole Stappers

Ghandi zei: “Wees de verandering die je wilt zien” Een uitspraak die bij Nicole de rode draad is in alles wat ze doet. Verandering is het enige constante in ons leven. Elk moment is weer anders en kleur vooral buiten de bestaande lijntjes in je leven. Als communicatieadviseur helpt Nicole bedrijven om de interne- en externe communicatie ‘vleugels’ te geven. In de communicatie draait volgens Nicole alles om de balans tussen hoofd, hart en handen . Nicole heeft verder een achtergrond in het geven van trainingen rondom zelfontwikkeling, waaronder DISC en is Yogadocent. Op de websitevan Nicole kun je meer lezen of volg haar op Instagram.

Previous Post10 liefdevolle self-care tips
Next PostZo ga je om met de intense verwerking van prikkels wanneer je hoogsensitief bent

No Comments

Leave a Reply