fbpx

In Mind

Yoga Nidra: De krachtigste powernap ooit! Incl. Yoga Nidra sessie speciaal voor Namayay!

Mega veel karma punten naar Floor van @floorsplaybook! Ze heeft namelijk speciaal voor Namayay een hele fijne Yoga Nidra sessie opgenomen! Hoe lief! 

Floor is Yoga Nidra teacher met een mooie missie: “Training a new generation of conscious leaders”. Hell yeah! Met haar bedrijf Playbook inspireert ze vrouwen hun eigen kracht terug te vinden.

Zelf zegt ze het volgende over Yoga Nidra. “Ik was eigenlijk meteen verkocht toen ik voor het eerst een sessie deed. De diepe ontspanning, de prachtige reis: heerlijk vond ik het. Nu ik teacher ben, probeer ik mijn studenten te inspireren om terug te keren naar zichzelf. Hoe mooi is het als jij helemaal jezelf kunt zijn?” 

In deze blog lees je wat Yoga Nidra nou precies is en waarom je hier mega veel energie van krijgt. Plus! Neem je met deze Yoga Nidra sessie een dieper kijkje in je onderbewustzijn. 

Wat is Yoga Nidra nou precies?

Deze vorm van Yoga wordt ook wel de yoga van de slaap genoemd. Je laadt er namelijk ontzettend van op! Dit komt omdat je tijdens een Yoga Nidra sessie tussen waak en slaap verkeerd. Tijdens de sessie zul je merken dat je steeds een stapje verder kan ontspannen en hierdoor een hoger bewustzijn ervaart. Kortom, het ultieme moment om eens te kijken welke emoties nog op de achtergrond spelen en jezelf vragen te stellen. Antwoorden op deze vragen komen namelijk vanuit je hart en niet vanuit je hoofd. 

Ook kan het soms zo zijn dat je mind soms heel druk is en over van alles gaat nadenken, maar het kan ook zo zijn dat je eventjes in slaap dommelt.

Allebei geen probleem! Dat is het mooie van Yoga Nidra! Je kan meerdere malen dezelfde sessie doen en hem elke keer anders ervaren. Val je in slaap? Dan zal je dat wel even nodig gehad hebben. Druk in je hoofd? Blijkbaar was het even nodig dat je hier nog aandacht aan gaf. Komen er veel emoties los? Dan was het tijd om verdriet/vreugde te laten vloeien. Onthoudt goed: It’s all good! Je body en mind doen vanzelf wat nodig is. 

Wat zijn de effecten van Yoga Nidra?

Een Yoga Nidra sessie is een cadeautje voor je body en mind! Je verkeert namelijk in ultieme ontspanning, waardoor zowel body als mind flink kan opladen. Kortom, een powernap is er niks bij! 

Wanneer je Yoga Nidra voor het eerst beoefent zul je dan ook merken dat je je energieker voelt. Hoe vaker je Yoga Nidra beoefent, hoe meer je gaat profiteren van de volgende voordelen:

  • Je gaat beter slapen. Je komt namelijk makkelijker in slaap én slaap dieper tijdens de nacht. Dit komt omdat je je beter kunt ontspannen.
  • Je ervaart minder stress. Tijdens een Yoga Nidra sessie laat je namelijk veel stress los, wat er voor zorgt dat je ontspannender reageert op omstandigheden.
  • Je kan je beter concentreren. Je mind is namelijk een stuk meer ontspannen. Kortom, meer ruimte om gefocust te werk te gaan.
  • Je ervaart minder angst. Wanneer je je lichaam meer ruimte geeft om te ontspannen, zul je merken dat je minder angstig wordt. Door de rust krijgen emoties minder de kans om de overhand te nemen.

Er zijn nog vele voordelen te benoemen, naast het feit dat het een goed excuus is om even te gaan liggen. Ben je al nieuwsgierig geworden?

Hoe beoefen je Yoga Nidra?

Goed nieuws! Voor Yoga Nidra heb je geen ervaring nodig met Yoga en/of meditatie. Sterker nog, tijdens een Yoga Nidra sessie hoef je zelfs NIETS te doen! Hoe fijn is dat! Laat tijdens de sessie de geluiden en woorden op je af komen, zonder dat je actief luistert of er over na gaat denken. 

Floor zegt hierover: “Een van de belangrijkste principes in yoga nidra is non-doing. Vaak hebben we een doel. We willen ontspannen, leniger worden of afvallen. Maar wat zou er gebeuren als je dat helemaal loslaat? Alleen gaat voelen zonder iets te veranderen? Niks doen dus, alleen observeren. Dat is moeilijk in het begin. Hoe vaker je yoga nidra doet, hoe gemakkelijk het zal gaan. “

Are you ready? Zoek een rustig plekje op waar je een tijdje kan liggen. Dit kan op je yoga mat zijn, op de bank of in bed bijvoorbeeld. Zorg dat je gemakkelijke kleding draagt om het comfort wat te verhogen. Een dekentje of een dun kussentje onder je hoofd kunnen ook prettig zijn. Aangezien je een tijdje gaat liggen kan het zijn dat je het koud krijgt. 

Ga vervolgens liggen zoals in Savasana (corps pose). Dit doe je door je benen iets uit elkaar te leggen en je voeten naar buiten te laten vallen. Je armen liggen iets van je lichaam af met de handpalmen naar open en naar boven. Schuif vervolgens je schouders onder je lichaam, zodat je borst wat meer opent. Et voila! Adem nog één keer diep in door je neus en uit door je mond met een zucht “Aahh!”. En ontspannen maar! 

PS: No worries als je delen mist doordat je bijvoorbeeld in gedachten was of in slaap was gevallen. Je onderbewustzijn regelt het voor je!

Namayay special: Yoga Nidra door Floor van @floorsplaybook!

In deze Yoga Nidra special maak je een reis naar binnen. Luister naar de woorden van Floor en je zult steeds meer en meer ontspannen. Je ontspant zo diep dat je uit eindelijk op een magische plek terecht komt diep van binnen. Hier zul je steeds meer voelen en minder denken.

Klik op play en start je innerlijke reis! Meer informatie over Playbook is te vinden op haar mooie website.

Yoga Nidra Special door @floorsplaybook
Share Tweet Pin It +1
Previous PostDe zevende stap van het achtvoudige pad: “Dhyana”
Next PostHormonen; wat doen ze en hoe kan yoga een rol spelen?

No Comments

Leave a Reply