fbpx

In Mind

Zo gebruik je positieve en negatieve ervaringen als persoonlijke groei. Win-win!

Hoe mooi is dat! Overal liggen kansen om te gebruiken voor je persoonlijke groei. Zo ook bij minder leuke ervaringen. Deze ervaringen zijn onvermijdbaar en horen bij het leven, net zoals Yin bij Yang hoort. Toch zien we dit vaak niet zo. Positieve ervaringen zijn meer geliefd dan negatieve ervaringen. Helemaal niet gek, aangezien positieve ervaringen een stuk makkelijker mee om zijn te gaan dan negatieve ervaringen, toch?! In deze blog leer je hoe je net zo makkelijk met minder leuke ervaringen om kan gaan als met positieve ervaringen, stay tuned!

First things first, wat maakt een ervaring positief of negatief?

De reden dat we een ervaring beoordelen heeft te maken met onze verwachtingen. Wanneer een toekomstige situatie rooskleurig wordt voorgesteld kijken we er natuurlijk vol enthousiasme naar uit. Logisch! Zo kan je misschien niet wachten tot je promotie krijgt op je werk of tot het moment dat je collega’s een schouderklopje geven voor al je harde werk.

Bij het behalen van je verwachtingen ervaar je emoties zoals blijdschap, vreugde en tevredenheid. Het niet behalen van je verwachting leidt vaak tot teleurstelling, verdriet en ontevredenheid. Kortom, positief of negatief.

De gebruikelijke reactie van de automatische piloot: Gehechtheid en afkeer

De reactie op een positieve en negatieve ervaring hebben vaak te maken met gehechtheid en afkeer. Kortom, gehechtheid kun je ervaren wanneer je een positieve ervaring hebt meegemaakt en dit moment op repeat af te spelen in je hoofd. Denk bijvoorbeeld maar je eerste date of die keer dat je verrast werd met wat leuks. Dit kan ook het geval zijn met een negatieve ervaring. Het kan moeilijk zijn om bijvoorbeeld een discussie los te laten, met als gevolg dat je blijft malen en misschien wel gaat piekeren.

Ook afkeer kun je zowel bij positieve als negatieve ervaringen opmerken. Stel je boekt het ene na het andere resultaat op je werk en je wordt gevraagd voor een hogere functie met meer verantwoordelijkheden. Indien deze verantwoordelijkheden je onzeker maken kun je afkeer ervaren en je liever niet wilt nadenken over je nieuwe positie. Bij een negatieve ervaring met afkeer reactie kun je bijvoorbeeld denken aan een discussie die uit de hand liep en je confrontatie uit de weg gaat door diegene te ontlopen of je gedachten ergens anders op te zetten door bijvoorbeeld de kroeg in te gaan. 

Zoals je merkt zetten de automatische reacties “gehechtheid” en “afkeer” heel wat in beweging, wat het lastiger maakt om in het moment te leven. Kenmerkend is dan ook dat de gedachten “dingen anders willen dan ze nu zijn” een rode draad hierin speelt.

Hoe zet je dit om in persoonlijke groei?

Komen bovenstaande reacties je bekend voor? Dan kun je aan de slag met het volgende.

De gebruikelijke reacties en de bijbehorende emoties zijn namelijk heel normaal en niks mis mee! Voor persoonlijke groei gaat het enkel om het observeren van deze reacties. Kortom, je bewust worden welke reactie jij toepast en welke emoties jij hierbij ervaart.

Op het moment dat je je hiervan bewust bent heb je namelijk een keuze. Wanneer je gehechtheid ervaart voor zowel een positieve of negatieve ervaring heb je de keuze om dit los te laten en de ervaring te waarderen voor wat het is en je te richten op wat je op dat moment aan het doen bent. Kortom, aandacht voor leven in het nu waarbij je jezelf openstelt voor nieuwe ervaringen zonder verwachting. Tip: Fan van meditatie? 15 min meditatie waarbij je je richt op de ademhaling doet wonderen.

Wanneer je afkeer ervaart is het belangrijk stil te staan bij de ervaring en de opkomende emoties tot je door te laten dringen. Door datgene te ervaren wat je onprettig vind sta je vanzelf open voor verwerking van deze emoties en dienen zich eventuele oplossingen voor het probleem vanzelf aan. Hier hoef je niet bewust naar op zoek te gaan, enkel een stap zetten in deze richting door te voelen is al genoeg. Wanneer je de situatie onder ogen bent gekomen en de emoties hebt gevoeld keer je je aandacht weer terug naar leven in het moment waarbij je jezelf openstelt voor nieuwe ervaringen. Tip: Meditatie waarbij je je openstelt voor je gedachten en emoties kan je helpen in dit process.

Tip: Oefening baart kunst

Natuurlijk is de ene ervaring de andere niet en stappen we soms met het verkeerde been uit bed. No worries! Wanneer je op een vriendelijke manier met jezelf en ervaringen omgaat ben je al bezig met jezelf te ontwikkelen. Ook als het even niet lukt, dit hoort er immers bij. Streven naar de meest ultieme manier tegen gehechtheid en afkeer is dan ook niet het doel. Het draait hierbij enkel om opmerkzaamheid.

 

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostZo ga je (weer) met plezier naar je werk
Next PostBaby Yogi on the way! Het eerste trimester...

No Comments

Leave a Reply