fbpx

In Body, Mind, Soul

Zo leef je als een échte yogi: Het 8-voudige pad

Gepassioneerd over yoga en kan je levensstijl wel een upgrade gebruiken? Dan praat ik je graag even bij over een klein deel van de yoga geschiedenis, namelijk het 8-voudige pad van Patanjali. Maar eerst, wist je dat yoga origineel uit vier hoofdstromingen bestaat?

First things first…

De eerste is de welbekende Karma yoga. Dit staat voor goed doen voor andere waarbij de filosofie luidt: Je krijgt wat je geeft. Zo kun je natuurlijk karma punten scoren wanneer je iets bijdraagt aan de maatschappij, maar kan je karma ook negatief werken wanneer je minder leuke activiteiten verricht, zoals bijvoorbeeld stelen.

Daarnaast heb je Jnana yoga. Deze vorm van yoga gaat over de zoektocht naar verlichting, wat vaak beoefend wordt door meditatie. De gedachtegang hierbij is dat het materiaal leven tijdelijk is.

Bhakti yoga gaat over de liefde en toewijding aan god. Hierbij is de keuze reuze! Zo kun je natuurlijk uit een van de vele goden kiezen uit het hindoeïsme of een van andere geloven. Hoe dan ook heeft de gekozen god dan invloed op je levenswijze.

En als laatste is daar Hatha yoga. Hierbij gaat het om zelfkennis via je lichaam en je ademhaling. Je beoefent deze vorm van yoga door asanas (yogahoudingen) en pranayama’s (ademhalingsoefeningen).

Good to know: Raja yoga is een samenspel van deze vier hoofdstromingen, waarbij Hatha yoga de basis vormt. Grondlegger van Raja yoga is Patanjali.

De yogi lifestyle: het 8-voudige pad

Patanjali vond dat yoga allesomvattend is en wilde dan ook graag de essentie van yoga tot één geheel samenvoegen, oftewel het 8-voudige pad. Heel handig voor ons dus! Wanneer je gemotiveerd bent en regelmatig op de mat staat resulteert het 8-voudige pad in een natuurlijke manier van ontspanning, weerbaarheid, concentratie, creativiteit, intuïtie en visie. Yes, dat willen we! Hieronder leg ik de stappen uit:

1. Yama’s (tucht)

De yama’s verwijzen naar 5 onthoudingen en zijn zeer breed te interpreteren. Zo staat Ahimsa voor geweldloosheid. Dit slaat zowel op je medemens als jezelf. Dus wees lief voor een ander, maar ook voor jezelf. Satya staat voor waarheid. Dus ben eerlijk naar jezelf en naar anderen op wat voor manier dan ook. Asteya gaat over niet stelen. Dit kan je zowel letterlijk als figuurlijk zien. Zo kan figuurlijk stelen bijvoorbeeld te maken hebben met tijd, wanneer je te laat komt en iemand op je moet wachten. Bramhacharya staat voor optimaal benutten van energie. Hier wordt in de westerse wereld vaak en woord kuisheid genoemd. No worries, je hoeft niet als een non te leven, maar ga er bewust mee om. Ook gaat het hier om bijvoorbeeld een energielek te hebben door piekeren. Aparigraha betekent afzien van begeerte. Denk bijvoorbeeld aan hoe bewust je leeft bij een materialistische instelling.

2. Niyama’s (zelftucht)

De Niyama’s gaan over je individuele waardes, ook dit zijn er weer vijf. Shaucha gaat over reinheid en staat naast een goede hygiene ook voor het vermijden van verslavingen zoals sigaretten of alcohol, maar ook het volgen van een gebalanceerd en gezond eetpatroon. Santosha staat voor tevredenheid. Sta even stil en bedank waar jij dankbaar voor bent. Tapas gaat over vurige inzet. Kortom, sta 100% achter de dingen die je doet en ga ervoor! Svadhyaya staat voor zelfstudie. Door zelfonderzoek blijf je groeien, zelf als je 80 bent! Ishvarapranidhana betekent overgave. Go with the flow en hou niet vast aan standaard patronen. Ontdek van het leven je te bieden heeft!

3. Asana (yogahoudingen)

Dit zijn de fysieke, welbekende yoga oefeningen. Een gezond lichaam zorgt namelijk niet voor afleiding bij de opvolgende stappen. Het heeft namelijk een gunstig effect op je coördinatie, concentratie, uithoudingsvermogen, soepelheid en ontspanning van het lichaam. Om nog maar te zwijgen dat jij met een big smile in de spiegel kan kijken!

4. Pranayama (ademhalingsoefeningen)

Pranayama gaat over het beheersen van energie. Wanneer je de asana’s beheerst kun je je steeds meer gaan verdiepen in de ademhaling. Door je ademhaling te verdiepen tijdens de asana’s neemt het lichamelijk en geestelijk bewustzijn namelijk toe. Probeer het maar eens tijdens je eerst volgende yogales.

5. Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen)

Vanaf deze stap gaat de aandacht steeds meer naar binnen. Verassend genoeg ga je je zintuigen meer opmerken en hierdoor bewuster gebruiken. Kortom, in deze fase herontdek je je zintuigen.

6. Dhahran (focus op 1 punt)

Heb je de vorige stappen goed doorlopen dan ben je nu klaar voor het beoefenen van innerlijke yoga, waar concentratie key is. Belangrijk hierbij is om alle gedachtes los te laten en echt in het moment te leven. Tip: Focus op je ademhaling of energiepunten in je lichaam.

7. Dhyana (meditatie)

Bij de een-na-laatste stap is te spreken van meditatie wanneer er geen storende gedachtes meer rondcirkelen en je echt even stil kan zijn, al is het maar 1 seconden. Je zult merken dat dit een hele fijne seconden is! En, oefening baart kunst! Mooi meegenomen is dat je denkproces kalm, efficient en effectief is. Heel handig dus!

Good to know: Het gaat er dus niet om dat je geen gedachten meer hebt, maar dat je de gedachten los kan laten zodat je de rust kan ervaren.

8. Samadhi (eenzijn)

De laatste stap gaat over het samenkomen van alles. In deze fase ben je helemaal in touch met jezelf en de omgeving. Daarnaast wordt je niet afgeleid door storende gedachtes en kun je verbondenheid voelen met alles en iedereen.

Tip: Breng balans toe aan alles wat je doet. Dus een avondje stappen is helemaal geen probleem. Sterker nog, geniet volop! Focus op het moment en bepaal dan zelf of je dat zoveelste wijntje/biertje echt nog nodig hebt. Dit geld ook voor wat je eet. Zelfs yogi’s eten zo nu en dan een patatje ;).

 

 

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous Post4 tips voor meer Happiness!
Next PostLeef in het "nu" met deze praktische tips

No Comments

Leave a Reply