fbpx

In Soul

10 liefdevolle self-care tips

Hoe goed zorg jij voor jezelf? Vaak rennen we onszelf aardig voorbij, want tja…”drukdrukdruk!”. Goed voor jezelf zorgen, hip gezegd self-care, is dan juist de key naar het vinden van een goede balans.

Het verrijkende aan self-care is de holistische benadering. Dit pas je toe op 5 dimensies. Hiervan zijn mind, body en soul de meest bekende, maar ook je omgeving en emoties zijn dimensies die jouw aandacht verdienen.

In deze blog lees je alles over hoe je goed voor jezelf kan zorgen, inclusief 10 handige tips!

De kracht van voelen

In een wereld waar voelen minder ruimte krijgt dan denken – want denken doen we sowieso de hele dag door – wil ik je graag laten stilstaan bij de waarde van het voelen.

Net zoals je op de yogamat, hands-down, jouw pose bewust uitvoert, zo kan je tevens aandacht hebben voor wat je voelt tijdens je yogasessie. Dit is een uitgelezen moment om naar je mind, body en soul te luisteren en te zeggen: “I feel you!”.

Zo sta je stil bij je emoties

No worries! Je kan op dagelijkse basis heel wat doen om meer aandacht te hebben voor je emoties. Met deze 10 tips zet je langzaam maar zeker de deur open naar jouw emotionele dimensie.

1. Toepassen van Mindfulness

Mindfulness leert ons zonder oordeel te observeren wat we voelen, zowel fysiek als emotioneel. Gun jezelf elke dag 5 minuten om even stil te staan bij wat je voelt. Herken de emotie, zonder oordeel, schuldgevoel of verwijt. Weet dat het er is. Dat is op zich al een mooie stap!

2. Uitdragen van dankbaarheid

Maak wekelijks een top 10 van dingen waar je dankbaar voor bent. No need to think big! Het kan al gaan om het comfortabele bed waarin je elke nacht slaapt of de yogamat waar je je oefeningen op beoefend. Wees dankbaar voor de mooie dingen in je leven. Het helpt bewust stil te staan bij wat we vaak als “normaal” beschouwen. Bovendien geeft het je ook een warm gevoel! Win-win!

3. Sta even stil

Ik ben een mega grote fan van The Big Bang Theory. Sheldon, het hoofdpersonage, zal in deze serie steeds een warme drank voorstellen als hij merkt dat iemand boos, ontgoocheld, teleurgesteld of triest is. Een hartverwarmende drank (zoals bv een kopje thee) kan je troost brengen op momenten dat je het emotioneel moeilijk hebt.

Neem dan ook even de tijd om stil te staan in het moment door het volgende op te merken: Hoe heerlijk ruikt jouw drankje? Voel de warmte van je drankje. Neem de tijd om je drankje goed te proeven. Kortom, geniet van dit moment!

4. Start een dialoog met jezelf

Ben je klaar om dieper te gaan kijken naar wat die emotie je te vertellen heeft? Misschien kan je hier met een coach of therapeut over praten. Het zal je helpen een beter inzicht te krijgen in het gevoel en mogelijk vind je zelf een oplossing om hiermee om te gaan en weer een stukje te groeien!

5. Aanvaard complimenten

Jaren geleden gaf een collega me een compliment over een kledingstuk dat ik aan had. Ik wuifde het compliment weg en zei wat ongemakkelijk “Oh dit? Dat is al oud hoor”. Ze zei me toen: aanvaard nu gewoon het compliment zonder jezelf te verantwoorden. Een wijze les die ik nu inmiddels al 5 jaar toepas! Dus, de volgende keer dat iemand je een compliment geeft, zeg dan gewoon “dank je wel” en zoek er verder niets achter. Tip: Voel je ook niet verplicht om gelijk een complimentje terug te geven. Dat komt vast vanzelf wel een keertje.

6. De kracht van affirmaties

Wist je dat affirmaties meer zijn dan wat zinnetjes dit je opschrijft of uitspreekt? Een waardevolle affirmatie merk je op wanneer je deze diep in jezelf kan voelen. De affirmatie “Ik ben goed genoeg” kan je bijvoorbeeld enorm helpen wanneer je de neiging hebt om gemakkelijk over je grenzen te gaan. Voel dan dat je genoeg bent, genoeg doet en genoeg gegeven hebt.

7. Cut out the drama

Ready voor een next level? Wanneer je meer bewust wordt van je emoties én hier beter mee om kunt gaan is er namelijk een volgende uitdaging. Namelijk, het tackelen van de drama. Dit wil zeggen dat jij je niet meer laat mee slepen door deze “over the top” uiting van je emotie.

Leuk! Maar hoe doe je dit? Het is de uitdaging om stil te staan wanneer jij die trigger voelt dat je eigenlijk mee wilt gaan in die “over the top” uiting van je emotie. Tip: Vraag jezelf dan af “Is dit mijn pijn?” én “Wat levert het me op om in deze hevige emoties mee te gaan?”.

8. Omring je met positieve mensen

Alles is energie, dus ook emoties. En laat nu net die energie ook heel krachtig en actief zijn op sociale media. Omring je zowel online als offline met mensen die je een fijn gevoel geven en je waarderen. Bovendien helpt een positieve omgeving je om je vrij te voelen en jezelf te zijn.

9. Laat los waar je niks meer aan hebt

Herken je dit? Soms kunnen we vriendschappen of relaties vasthouden, terwijl ze eigenlijk niet goed voor ons zijn. Dit kan ook het geval zijn met bijvoorbeeld schuldgevoel of het gevoel van onterechte verantwoordelijkheid.

Emotioneel gezien is dit best pittig! Het loslaten hiervan lucht dan ook enorm op! Tip: Ga eens door je social media contacten en verwijder diegene waarmee je eigenlijk geen match hebt. Extra tip: Last van schuldgevoel of wellicht onterecht verantwoordelijkheidsgevoel? Neem dan afstand en bekijk hoe realistisch dit gevoel is én of wat het jou brengt om dit gevoel vast te houden. Grote kans dat het tijd is om afscheid te nemen van dit gevoel.

10. Een vreugdevolle start van de dag

Stap jij ook wel eens met het verkeerde been uit bed? Het is wetenschappelijk bewezen dat de eerste minuten van een dag toonaangevend zijn voor de rest van jouw dag.

Doe hier je voordeel mee! Start je dat met een motiveren gedachte, een lekker deuntje of bijvoorbeeld een inspirerende podcast.

Share Tweet Pin It +1
Michele Lippus

Michele Lippus

Michèle is naast het begeleiden van transformatieprocessen ook dol op het organiseren van retraites. Ben jij klaar om met meer zelfzorg door het leven te gaan? Kijk dan vast op mijn website en ontdek wat je allemaal kan doen om jezelf de liefdevolle aandacht te geven die je verdient!

Previous PostCreative Confidence: Haal het beste uit jezelf
Next PostDe kunst van vertragen

No Comments

Leave a Reply