fbpx

In Soul

De vijfde stap van het achtvoudige pad: “Pratyahara”

In mijn vorige blogs beschreef ik de eerste vier stappen van het achtvoudige pad van Patañjali: Yama’s, Niyama’s, Asana’s en Pranayama. Dit keer gaan we wat dieper in op stap 5: Pratyahara, oftewel terugtrekken van de zintuigen.

Het achtvoudige pad in het kort

Het achtvoudige pad is gebaseerd op de Yoga Sutra’s van Patañjali. Deze Sutra’s vormen de basistekst van de klassieke yoga, een van de zes filosofische scholen uit het hindoeïsme. Ze behoren tot de oudste boeken van wijsheid ooit geschreven. Patañjali zet hierin de wetenschap van de yoga op vrij ingewikkelde wijze uiteen. Eenvoudig samengevat vind hij dat yoga allesomvattend is en wil hij dan ook graag de essentie tot één geheel samenvoegen.

Deze onderdelen vormen het achtvoudige pad: 1. Yama’s (onthouding), 2. Niyama’s (zelfonthouding), 3. Asana’s (yogahoudingen), 4. Pranayama (ademhalingsoefeningen), 5. Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), 6. Dhahran (focus op 1 punt), 7. Dhyana (meditatie) en 8. Samadhi (eenzijn).

Stap 5: Terugtrekken van de zintuigen (Pratyahara) 

In deze stap richt je je op het terugtrekken van de zintuigen. De meesten van jullie zullen de 5 klassieke gewaarwordingen zoals benoemd door Aristoteles wel herkennen: zien, horen, proeven, ruiken en voelen. 

Door niet meer direct op deze signalen te reageren verplaatst de aandacht zich van buiten naar binnen. Je zintuigen worden hierdoor sterker waardoor je opmerkzamer bent en je jezelf steeds beter kennen. Je laat je dus minder afleiden door de altijd aanwezige prikkels om je heen. Hierdoor zul je merken dat je primaire reacties minder worden en kun je leren aanvoelen waar jij op dat moment echt behoefte aan hebt.

Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, je zult er actief voor moeten kiezen. Dat vraagt wel iets van je, namelijk: focus. Gelukkig hoef je dit niet direct te beheersen maar kan je het oefenen en beetje voor beetje toepassen in je dagelijks leven. Om je focus te trainen kun je bijvoorbeeld asana’s beoefenen, ademhalingsoefeningen doen of mediteren. Hierdoor je zul je steeds meer ontdekken hoe belangrijk het is om je hoofd, lichaam en hart in balans te brengen. 

Mijn tips voor meer rust in je hoofd

1. Leef in het moment

Het verleden is voorbij, je hebt er dus geen invloed meer op. Misschien heb je wijze, en soms helaas ook pijnlijke, lessen geleerd die je nu kan toepassen? Ook de toekomst is onzeker, niemand weet exact wat hem of haar morgen te wachten staat. Probeer je er dus ook niet druk om te maken, maar leef in het moment!

2. Plan minder

Om echt in meer in het moment te kunnen leven zul je minder moeten gaan plannen. Probeer eens om niet je gehele agenda al weken, en soms zelfs maanden, in te delen. Op die manier wordt je namelijk geleefd en kan je moeilijker afstemmen op de signalen die jou vertellen wat jij op dat moment echt nodig hebt.

3. Stop met multitasken

Doe één ding tegelijk en houd je omgeving zo prikkelvrij als mogelijk. Begin pas aan een volgende taak als je de huidige hebt afgerond. Het kost namelijk 10 minuten om over te schakelen naar een volgende taak.

4. Wees dankbaar

Besef je wat je hebt en streef niet naar telkens meer. Sta af en toe eens stil bij waar jij dankbaar voor bent. Dat hoeft ‘m niet in perse grootse dingen te zitten, werkelijk geluk bevindt zich juist vaak in het alledaagse.

Om wat meer inzicht te krijgen in de dingen die jou helpen om naar binnen te keren kan je aan het einde van de dag, of aan het einde van de week een dagboekje bijhouden. Hierin schrijf je op wat jou die dag/week extra energie gaf  én wie of wat jou juist energie kostte. Na een tijdje zul je hier als vanzelf een patroon in herkennen van waaruit jij veranderingen aan kunt gaan brengen.

To-be-continued…

In mijn volgende blog lees je meer over de zesde stap op het achtvoudige yoga pad: Dhahran

Share Tweet Pin It +1
Lieke van Klaveren

Lieke van Klaveren

Als trainer, coach en mede-oprichter van Factor Groei is mijn missie: mensen helpen blokkades bloot te leggen, hun gedrag aanpassen én helpen te groeien, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Ons aanbod bestaat uit One-day-retreats en Masterclasses waar iedereen welkom is. Daarnaast behoren persoonlijke coachtrajecten en incompany maatwerkoplossingen tot de mogelijkheden. Ik ben ervan overtuigd dat bewustwording, ontwikkeling en verdieping vanuit een lijfgerichte benadering zorgt voor meer impact en geluk. Door zelf te ervaren, ontstaan antwoorden die anders verborgen blijven. Met die antwoorden vind je een nieuwe balans tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. Factor Groei gelooft in kracht, groei en geluk voor iedereen die bereid is daarin te investeren. Wij trainen, coachen en adviseren slechts. Het echte werk, dat doe jij zelf. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens op de website of Instagram .

Previous PostDe chakra’s weer in balans brengen? Met deze kruiden lukt het!
Next Post5 tips voor soepele schouders en nek

No Comments

Leave a Reply