fbpx

In Soul

De invloed van de sneeuwmaan op forward and backbend

Deze editie van de volle maan gaat over loslaten en leven vanuit je hart. Het element metaal gaat over loslaten. Vanuit de organen zijn het de dikke darm en de longen die beïnvloed worden vanuit het metaalelement. Als je metaalelement niet in balans is kun je fysieke klachten krijgen die in relatie staan tot deze organen. Leven vanuit je hart is verbonden met het vuurelement. Je gaat je passie ontdekken of je passie in de wereld zetten. In deze blog vertel ik je hoe deze elementen verbonden zijn aan de volle maan van februari. 

De positie van de volle maan

De volle maan is het moment waarin we zaken afronden en loslaten. Vandaag op dinsdag 19 februari is het precies om 16.54u volle maan. In februari wordt dit ook wel de sneeuwmaan genoemd omdat deze zich dan op het noordelijk halfrond bevind en het daar vaak sneeuwt rond die periode. In deze periode komen wij als mens, maar ook de natuur en de dieren weer wat meer tot leven. Het is een tijd waarin we uit onze winter dip komen en ons klaar maken voor het voorjaar. Een tijd waarin we ruimte maken om weer op te bloeien. 

De volle maan in februari heeft invloed op verlangens die je hebt. De verlangens die je wellicht al hebt uitgeschreven mag je nu waar gaan maken. Je gaat vanuit je hart zaadjes planten.

Forward (metaal) en Backbends (vuur)

De emotie die verbonden is aan het metaal element is verdriet. Als we iets loslaten kunnen we een vorm van spanning voelen die vervelend voelt of juist heel bevrijdend. Beide staan in het teken van loslaten. Wanneer je moeite hebt met het loslaten, kun je oefeningen toepassen die je daarbij helpen. 

Vanuit het loslaten stappen we over op ons vuur. We ontwaken onze passie en gaan vanuit die kracht de nieuwe maancyclus in. 

Backbends zorgen voor het openen van je hart. Als je hart open staat om te ontvangen, zal alles wat je verlangt makkelijker naar jou toe komen. Ook zul je vanuit je passie vloeiend je verlangens uitspreken en uitvoeren. 

Doe je mee met de Full Moon practice?

Om vanuit je hart te gaan leven kun je tijdens de volle maan een practice gaan doen die jou helpt bij het openen van je hart. Dit gaan we doen door oefeningen als forward bends en backbends toe te passen. Je kunt bij het oefenen van deze practice een meditatieve sound aanzetten.

➳ 1: Kom thuis bij jezelf door eerst te gaan zitten

Dit mag in lotus, kleermakerszit op eventueel een bolster of op je knieën. Kijk wat voor jou comfortabel is. Adem rustig door en neem daarna twee diepe ademhalingen en blaas deze ook weer volledig uit. Kom vervolgens weer terug bij je natuurlijke ademhaling.

Bron: www.yogaonline.nl

➳ 2: Childspose met side stretches (armen naar voren gestrekt)

Je komt in childspose (dit mag met knieën zo breed als de mat of met gesloten knieën. Wanneer je eenmaal in childspose zit schuif je je armen rustig naar rechts waardoor je links een stretch gaat voelen. Blijf rustig ademhalen en hou deze pose 1,5 tot 3 minuten vol. Kom daarna naar het midden om te centeren. Schuif daarna je armen de  linkerkant op waardoor je aan de rechterkant de sidestretch voelt.

Bron: www.yogaonline.nl

➳ 3: Anahatasana

Deze pose lijkt op de childspose. Allen breng je bij deze houding je heupen omhoog en zijn deze gelijk aan je knieën op de grond. Je armen zijn naar voren gestrekt waardoor je in je schouders komt te hangen. Als dit heftig aan voelt kun je een kussen onder je borst neer leggen. Hou deze pose 1,5 tot 3 minuten aan en adem rustig door.

Bron: www.yogaonline.nl

➳ 4: Toe squad

Deze oefening is goed om al je meridianen mee te stimuleren. Je zit op je knieën en gaat van daaruit op je tenen zitten. Het is de bedoeling dat je een stretch in je tenen voelt. Doordat we tegenwoordig onze voeten vastzetten in schoenen kan dit in het begin erg pijnlijk zijn. Probeer dan je aandacht naar je ademhaling te brengen.

➳ 5: Sfinx of Seal

Je gaat op je buik liggen en kunt voor de sfinx op je onderarmen blijven steunen. Hierdoor voel je een lichte stretch in je onderrug. Als je daar al iets flexibeler bent kunt je vanuit je onderarmen op je handen met gestrekte armen gaan leunen. Dit zorgt voor een stretch vanuit je onderrug die meer naar boven loopt. Deze houding hou je 3 minuten aan.

Bron: www.yogaonline.nl

➳ 6: Cat pulling it’s tail

Je ligt op je zij en pakt met je arm die aan de bovenkant vrij ligt aan de achterkant je voet van je been die de grond raakt. Strek vervolgens je arm en been tot zover je kan naar achteren. Je zult hierbij een stretch in je schouders, borst en je heup voelen. Dit is een fijn hart opener die jou weer meer in balans brengt. Je houdt deze houding 3 minuten aan. Daarna kom je terug op je buik om even te rusten en vervolgens wissel je van kant.

➳ 7: Savasana

Kom op je rug liggen en neem de tijd om langs al je lichaamsdelen te lopen.  Wat zijn de sensaties die je voelt? Accepteer dat het aanwezig is en toon geen tegengas. Laat de nieuwe maanenergie door je lijf stromen. De maanenergie helpt je om energieen die niet meer aanwezig hoeven te zijn af te voeren. Sensaties zullen hun eigen weg gaan. Wees niet bang, maar laat het stromen.

Bron: www.yogaonline.nl

Free journaling

Vanuit loslaten zijn we naar onze vuur element gegaan. Neem even de tijd om vrij te schrijven. Wat komt er in je op? Alles is goed. 

Share Tweet Pin It +1
Avatar

Joyce Mol

Mijn naam is Joyce Mol en vanuit mijn bedrijf Mind Events Factory werk ik als Yin Yoga Teacher en geef Yin Yoga lessen, workshops en trainingen. Hierbij maak ik gebruik van de maanenergie en de natuurlijke elementen volgens de Chinese Geneeskunde. Meer weten? Ga naar www.mindeventsfactory.com

Previous PostFleur: "Hoe een burn-out je hart opent"
Next PostBaby yogi on the way: Het tweede trimester (incl. geslacht!)

No Comments

Leave a Reply