fbpx

In Soul

Zo ga je (weer) met plezier naar je werk

Heb je er wel eens over nagedacht dat we een groot deel van onze week werken? Sterker nog, grote kans dat jij je collega’s meer ziet dan je vrienden of je partner. Des te belangrijker dat je het een beetje naar je zin hebt toch?! In deze blog lees je hoe je jouw werkdag een flinke upgrade kan geven zodat jij (weer) met een big smile naar je werk gaat!

Vaak starten we een baan met vol enthousiasme! Er is immers nog genoeg te ontdekken, zoals nieuwe projecten, collega’s en wordt je volop geïnspireerd door een nieuwe omgeving. Gelukkig wordt dit enthousiasme aardig op pijl gehouden door het aangaan van nieuwe uitdagingen, beter leren kennen van collega’s of misschien wel een promotie!

Maar wat als je met het verkeerde been uit bed bent gestapt of als er iets anders dwars zit waardoor jij op dit moment met wat minder plezier naar je werk gaat? No worries! Ten eerste maakt dit jou een mens en niet een robot. Ten tweede, er is wat aan te doen!

Het kan natuurlijk zo zijn dat de baan niet meer helemaal bij je past en je beter opzoek kunt gaan naar een nieuwe uitdaging. Maar, in veel gevallen is dit niet eens nodig en kun je jouw werkdag upgraden met behulp van de volgende tips.

Met deze onderstaande tips maak jij er een top dag van!

 

1. Accepteer ook als het even niet jouw dag is

Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt, had je geen ontbijt en stond de brug open? No worries, misschien is het vandaag niet jouw dag. Soms is hier even niks aan te doen, hoeveel we ook ons best doen. “Tja, je kan niet altijd vlammen he?!”. En dit is helemaal niet erg! Vertrouw er op zo’n moment op dat er vanzelf weer dagen komen waarop jij kan shinen. Tip: Sta niet te veel stil bij de dingen die vandaag niet lukken, maar probeer meer in contact te komen met jezelf. Zo kom je er misschien achter dat je wellicht behoefte hebt aan wat ME-time, een avondje goed sporten of een avondje dansen in de kroeg. Blijf hoe dan ook ver uit de buurt van jezelf wijsmaken dat je niet goed genoeg bent, straks ga je het nog geloven ook ;).

2. Neem af en toe even een adempauze

Heb jij een volle TO-DO lijst en weinig tijd? Kortom, het zou heel fijn zijn als je op een moment zoals dit super powers bezit en de één na de andere taak kan wegstrepen. Wist je dat juist dan (adem)pauzes cruciaal zijn? Misschien denk je “Ja maar, ik heb hier geen tijd voor!”. Try it out! Een korte break zorgt voor een betere focus, meer creativiteit en ontspant je meer waardoor eventuele stress vanzelf wegebt.

Een pauze waarbij je op je adem richt doet wonderen en kost maar 3 minuutjes van je tijd. Het gaat als volgt: Loop even weg van je werkplek en zoek een rustig plekje, zoals bijvoorbeeld de WC op de bovenste verdieping. Volg dan je inademing en voel hoe de lucht langs je neus richting je buik beweegt en tel hoelang je inademing duurt. Doe vervolgens het zelfde tijdens je uitademing. Wellicht merk je al dat je meer ontspant doordat je schouders iets zakken en je gezicht meer ontspant? Scan je lichaam om op te merken of er nog ergens anders spanning zit. Done? Visualiseer dan vervolgens dat jij je TO-DO lijst niet alleen afkrijgt, maar dat je ook nog eens fantastisch werk levert! Voel je je weer opgeladen? Back to work!

3. Maak even een gezellig praatje met die leuke collega

Wist je dat collega’s je mood zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden? De mens wordt namelijk heel blij van connectie. Aangezien je met je collega’s in hetzelfde schuitje zitten is het des te leuker ze beter te leren kennen en even met ze te lachen! Wanneer het vervolgens bij iemand even tegenzit kun je er voor elkaar zijn of bijvoorbeeld even koffie halen voor iemand. Daarnaast wordt de maandag een stuk leuker wanneer je je weekend avonturen kan uitwisselen, inclusief alle hilarische details.

Kunnen jij en je collega’s wel wat teamspirit gebruiken? Kijk dan of het mogelijk is om bijvoorbeeld een etentje of een werkuitje te organiseren. Grote kans dat de werksfeer een stuk leuker wordt!

Tip: Voel je absoluut niet verplicht om met iedereen vrienden te worden. Het gaat er vooral om dat er een gezelligere en meer positieve sfeer heerst.

4. Snuif even wat frisse lucht op in de pauze

In de pauze even een rondje lopen in de frisse lucht doet wonderen! Wanneer we “vast” zitten, zitten we te veel in ons hoofd rondjes te draaien. Herken je dit? Dan is het tijd om even afstand te nemen van je werk en je even in een niet werk gerelateerde omgeving te bevinden. Heb jij het geluk om even een rondje in een park te kunnen lopen? De natuur brengt je niet alleen tot rust, maar brengt je uit je hoofd en in je lichaam.

Daarnaast is zitten het nieuwe roken. Even de benen strekken maakt activeert je lichaam en zorgt voor een nieuwe dosis energie! Je komt vast terug met goede moed en een hoop nieuwe ideeën.

5. Evalueer je projecten/taken

Ga jij al wat langer met minder plezier naar je werk? Dan is het tijd om alles even op een rijtje te zetten. Tijd voor reflectie! Grote kans dat jij taken doet waar jij niet happy van wordt.

Tip: Zet alle taken die jij in een normale week doet op een rijtje met daarachter de uren die je hieraan besteed, dit wordt kolom 1 en 2. Merk dan op van welke taken je energie krijgt en zet hier een happy smiley achter in kolom 3. Ga vervolgens na waardoor je energie kreeg van die taak en noteer dit in kolom 4. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat dit kwam omdat je de taak samen met een leuke collega hebt volbracht of doordat je iets deed waar jij je talent goed kon inzetten.

Doe dit vervolgens ook met de taken waar je geen energie van krijgt én de taken die jou energie kosten. Weet je ook waardoor dit kwam?

Almost done! Kom jij tot de conclusie dat je veel tijd besteed aan taken die jou geen energie geven of energie kosten? Praat er dan met je manager over. Het kan namelijk zo zijn dat je takenpakket wordt aangepakt of je wellicht doorgroeit naar een andere functie. Kom jij tot de conclusie dat je vooral tijd besteed aan dingen die je leuk vind, maar er toch taken bij zitten die je minder leuk vind? Wellicht kun je deze taken upgraden met inspiratie van de taken die je juist wel leuk vind. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het leuker is om een taak samen te doen of door juist meer uitdaging op te zoeken.

6. Stel nieuwe (leer)doelen

Wel eens bij stilgestaan met welk doel doe jij naar je werk gaat? Vaak maken we ons druk om wat voor beoordeling we krijgen en wat collega’s van ons vinden. Maar “What’s in it for you?”. Het werkt namelijk twee kanten op. In een ideale situatie voeg jij veel waarde toe aan je werk en je werk veel aan jou.

So, waar doe jij het allemaal voor? Wil je misschien nog iets leren of streef je ergens naar? Krijg je een goed gevoel van het eindresultaat of ben je opzoek naar iets waarmee je jezelf kan uitdagen?

Het stellen van een (leer)doel kan je hierbij helpen. Zo wordt je je meer bewust van jouw werk als toevoeging voor jouw leven, waardoor je gemotiveerder naar je werk gaat. Want! Je doet het voor jezelf, niet je baas, collega’s of klanten.

Indirect zul je merken dat je beter wordt in je werk en wellicht wel collega’s inspireert!

 

Heel veel succes! Ik hoop dat je (weer) met een big smile naar je werk gaat!

 

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostEen kijkje in het leven van Marleen Vrieze
Next PostZo gebruik je positieve en negatieve ervaringen als persoonlijke groei. Win-win!

No Comments

Leave a Reply