fbpx

In Soul

Baby Yogi on the way! Het eerste trimester…

Zoals je misschien wel weet lees je bij Namayay alle ins en outs over het verbinden van lichaam en geest, leven in het nu en het volgen van je hart zodat jij lekker in je vel zit en jouw wereld een speelterrein wordt. ON-TOP-OF-THAT lijkt het mij heel leuk om jullie ook een kijkje in mijn leven te geven! Zeker nu ik voor het eerst zwanger ben!

Want, boy! Wat was het leuk om het nieuws met jullie te delen. Komende tijd neem ik jullie via Namayay.nl en Insta mee op het grootste avontuur van mijn leven so-far. En no worries, daarnaast blijven andere topics nog steeds aan bod komen! 

In deze blog lees je alles over de tijd rondom het eerste trimester (In normale taal: De eerste 3 maanden), zo lees je o.a hoe het mijn yoga practice heeft beïnvloed. Have fun!

Het eerste trimester

Ik wil niemand verontrusten, maar “Jeetje!” wat een rollercoaster! Van sort-of #fitgirl naar misselijk, moe en futloos. Trust me, een Andrelon reclame was er niks bij! Allright, misschien een beetje overdreven, maar you’ll get the point.

Ik merkte dat het in deze tijd super fijn was om verhalen van lotgenoten te lezen, want tja…zo voelt het wel een beetje op dat moment. Thumbs up voor de openheid! In dit kader doe ik ook een boekje open. Daarnaast deel ik Tips&Tricks voor mede zwangere Yogi’s.

Mijn 3 grootste struggles

Vermoeidheid

Slapen, slapen en nog eens slapen. De gedachte van het hebben van gedachte maakte me al moe. Eerlijk gezegd vond ik dit wel even een bittere pil omdat ik echt ontzettend hou van intensievere vormen van yoga en hardlopen.

Accepteren dat ik minder energie had was mijn grootste challenge in deze periode. En ik zeg gelukkig “had” idd! To be continued…

Hormonen

De veranderende hormoonhuishouding in je lichaam is ronduit bizar te noemen! Zo kent mijn lichaam  opeens allerlei rondingen (voor mijn doen dan), lopen de emoties soms hoog op en veranderde mijn eetlust enorm. Kortom, het voelt alsof je af en toe een ander mens bent.

Gelukkig is dit allemaal wetenschappelijk te verklaren en begint mijn lichaam er aardig aan te wennen. Wat  overigens een eeuwigheid lijkt te duren als je er midden in zit! Voor alle preggo’s EN partners niet te vergeten: Hang in there!

Onzekerheid

De gedachtes “Gaat het nou wel goed?!” vlogen me om de oren. Naast dat er in het eerste trimester wat risicootjes zitten voel je ook van alles in je lichaam veranderen waarvan je niet weet wat het precies is. Een steekje hier, scheut daar, “Wel of niet naar de yogales?”, “Mag ik dit eten?”…Yes, het hoort er allemaal bij!

Ook weer te verklaren gelukkig! Zo maken je hormonen je heupgewricht soepeler, duwt je baarmoeder niet alleen op je blaas, maar baant deze zich ook een weg omhoog en zitten in dit proces je darmen zo nu en dan een beetje klem. Om maar even kort wat te noemen.

Hieronder lees je meer over geschikte yogalessen in deze periode.

Mijn 3 grootste redders

Yin Yoga

In het eerste trimester is het vruchtje nog heel klein en hierdoor ook kwetsbaar. Actieve vormen van yoga worden dan ook afgeraden. Daarnaast zul je merken dat het groeien van dit vruchtje tot een baby’tje behoorlijk wat energie kost. Een rustigere vorm van yoga is dan ook meest favoriet in deze periode. Good-to-know is dat elk lichaam anders is en je dus goed bij jezelf kan nagaan wat voor jou het beste is op dit moment.

Yin yoga was voor mij op dit moment ideaal! Het maakte ruimte in mijn lichaam, was prima uit te voeren met weinig energie en zorgde voor ultieme ontspanning. Daarnaast verbeterde het mijn slaap!

Tip: Boek een lesje bij je favoriete yogastudio en vermeld dat je zwanger bent.

Yoga Nidra

Wanneer je last hebt van zwangerschapskwaaltjes kan je lichaam onbewust toch wat spanning vast houden. Om nog maar niet te spreken over eventuele zorgen over de zwangerschap zelf of de opvoeding strakjes.

Deze spanning kan enkele zwangerschapskwaaltjes versterken, maar ook je slaapkwaliteit verminderen. Een uurtje of meer wakker liggen hoort er dan soms ook gewoon bij.

Yoga Nidra hielp mij in deze tijd enorm voor de ontspanning! Yoga Nidra staat bekend als de slaap van de Yogi’s en ontspant je lichaam op een dieper niveau. Na een Yoga Nidra sessie voelde ik mij als herboren! Ik gebruikte het voor het slapen gaan om mijn nachtrust te verbeteren, maar ook midden op de dag om even bij te komen van wat ik in de ochtend had gedaan en ready-to-go te zijn voor wat de rest van de dag nog zou brengen.

Wil jij het ook eens proberen? Neem dan een half uurtje pauze, ga op bed liggen en luister naar een van de podcasts van Eliane Bernhard (mijn favoriet, #nospon). Je vind haar podcasts hier. Ook heerlijk als je niet zwanger bent!

Meditatie

Meditatie hielp mij enorm bij het accepteren dat mijn energie level laag was en mijn lichaam niet fit aanvoelde. Ik kreeg meer rust en een positieve vibe door deze ervaringen met bijbehorende gedachten een plekje te geven.

Ook helpt het om uit je hoofd te komen en in het lichaam. Kortom: Acceptatie en meer voelen! Kriebels voelen in je buik is dan heel erg leuk, maar ook heerlijk om te voelen dat je ademhaling verdiept en je schouders ontspannen. Daarnaast creëer je afstand van eventuele zorgen over de zwangerschap, waardoor je de aandacht meer in het “nu” kan brengen.

Meditaties van Erica Rayner-Horn vond ik heel fijn in deze periode. Je vindt ze hier op Spotify (#nospon). Deze geleide meditaties zijn makkelijk te volgen door de stap-voor-stap uitleg.

Op naar het 2e trimester!

Heb je nog vragen over het eerste trimester? Let me know! Als zwangere yogi (voor de eerste keer) vond ik het lastig om goede informatie te vinden. Ik help je graag verder als je iets wilt weten over wat dan ook. Ook leuk om alleen al ervaringen uit te wisselen! Post een comment hier beneden, stuur me een mailtje via contact of een direct message op Insta. Via Instagram blijf je ook op de hoogte van alle zwangerschapsontwikkelingen en andere leuke Yoga Lifestyle berichten.

Stay tuned!

 

Share Tweet Pin It +1
Merel Lieverse

Merel Lieverse

Merel is Yoga & Mindfulness docent die jou graag inspireert en motiveert om jouw wereld te transformeren in een speelterrein! Vanuit deze passie heeft ze Namayay.nl opgezet, het platform voor alle inspiratie rondom Yoga Lifestyle.

Previous PostZo gebruik je positieve en negatieve ervaringen als persoonlijke groei. Win-win!
Next PostIkigai: Het Japanse geheim voor een een lang en gelukkig leven

No Comments

Leave a Reply